Facebook toca de peus a terra en el seu primer dia al Nasdaq
La xarxa social decep en la seva estrena en l'índex dels valors tecnològics
Arrenca amb un increment del 12%, en vint minuts ho perd tot i acaba amb un guany del 0,61%
Les accions de la xarxa social Facebook van començar a cotitzar ahir al mercat dels valors tecnològics de Nova York, el Nasdaq, envoltat d'un fervor mediàtic. Hores abans del seu debut, els rumors sobre l'increment del preu que obtindrien les accions en estrenar-se a l'índex borsari arribaven fins i tot al 50%. Arribava l'hora en què Mark Zuckerberg, fundador de Facebook, havia de fer sonar la campana amb què s'encetava la sessió borsària d'ahir, un privilegi que tenen tots els valors que s'estrenen. El debut es va retardar trenta minuts, perquè fins i tot el Nasdaq va tenir problemes per gestionar el frenesí que va provocar el gegant de les xarxes socials.
Després de fer sonar la campana, com si d'un brau es tractés, els títols de Facebook, que cotitzen sota el símbol FB, van començar a pujar fins a obtenir guanys del 12%. Les expectatives s'haurien complert si la velocitat inicial hagués estat constant, però si fa no fa vint minuts després van tornar a la casella de sortida, als 38 dòlars (29,8 euros) per acció, per anotar només un augment del 0,61%, 38,23 dòlars per acció (29,93 euros), en acabar la sessió.
“La reacció [inversora] va ser una mica menys entusiasta del que molts esperaven”, va dir Gerard Hoberg, professor de finances a la Universitat de Maryland. Segons Hoberg, “els professionals que van analitzar les xifres que hi ha al darrere de Facebook tenien dubtes”.
Haver sortit inicialment a 38 dòlars l'acció, establia el preu de la companyia en més de 100.000 milions de dòlars (78.000 milions d'euros), el màxim històric d'una empresa nord-americana tecnològica en el moment de sortir a borsa. L'oferta de Facebook era d'uns 421 milions de títols, una quantitat que li permetrà recaptar 18.400 milions de dòlars (15.000 milions d'euros).
Malgrat les expectatives que es van crear, van ser molts els analistes que ja advertien dies abans de l'entrada del nou valor al Nasdaq que els seus títols sortirien al parquet fora de control. Fins i tot els més convençuts no creuen que d'aquí a un any els guanys de Facebook se situïn més enllà d'un 10%. En tot cas, aquesta progressió seria molt millor que la que va tenir Groupon, que va perdre un 38% de la cotització inicial, però estarà molt per sota del que va aconseguir la xarxa professional Linkedin, un 133% en un any.
LA XIFRA
Reinventar l'invent per continuar sent un gegant
Com més s'acostava l'entrada en escena de la xarxa social, més augmentava la incertesa i l'escepticisme sobre la capacitat de Facebook per continuar recaptant prou publicitat per justificar una valoració de 100.000 milions de dòlars. La General Motors, el tercer principal anunciant dels EUA, va retirar dimarts passat tots els seus anuncis a la xarxa social, argumentant la falta d'interès dels usuaris. La xarxa de Marck Zuckerberg es vanta d'oferir un servei relativament personalitzat d'anuncis, però les estadístiques diuen que el 57% dels internautes no cliquen “mai” als anuncis de Facebook, i que un 26% no ho fa “gairebé mai”. És a dir, dels 900 milions d'usuaris de la xarxa social, tan sols 117 milions interactuen amb la seva publicitat. A partir d'ara, Facebook haurà d'aprendre a reinventar-se per justificar un valor estratosfèric.