Economia

Peces per a tot el món

Ficosa és l'empresa de referència en el negoci dels components de l'automòbil, un dels sectors tradicionals del país

L'adquisició d'empreses estrangeres i la seva aposta per l'exportació l'han situat a escala internacional

La crisi l'ha portat a buscar noves oportunitats en el món de l'electrònica a l'antiga planta de Sony

L'obertura internacionalestricta es va iniciar el 1991 amb la compra d'un grup francès de retrovisors

Les plantes de producció d'automòbils no fan totes les peces dels cotxes que fabriquen, ni de bon tros. La majoria d'aquestes peces els arriben d'una indústria auxiliar que fa volants, seients, pneumàtics, canvis de marxa, bugies, cables, miralls retrovisors, frens, etc. Aquesta indústria auxiliar representa més llocs de treball que el que és a vegades un acoblament de peces per part del fabricant de cotxes.

Ficosa és l'empresa catalana més important dintre del sector de la indústria auxiliar de l'automòbil. I d'aquest tipus n'hi ha centenars a Catalunya.

Josep Maria Pujol Artigas i el seu cunyat Josep Maria Tarragó Fabo, casat amb la seva germana Mercè, constituïren el 1949 Pujol i Tarragó SL. Era un taller de cables de comandament, destinats a l'automòbil, al barri del Clot de Barcelona. Tots els cotxes que circulaven aleshores eren d'abans de la guerra, no hi havia fàbriques a Espanya i era quasi impossible importar peces de recanvi, de manera que el manteniment dels cotxes en circulació depenia d'aquests tallers.

Quan la Seat es va posar en marxa a la Zona Franca de Barcelona, Pujol i Tarragó van poder ampliar el negoci i van començar a fabricar components en sèrie, ja que tenien assegurat un gran client. La demanda s'incrementaria amb l'arribada a Espanya de Renault i després de totes les altres plantes industrials.

El 1976 –any d'inici de la transició democràtica– es creà Ficosa SA per conversió de Pujol i Tarragó SL, amb seu a Rubí –ciutat d'on eren els pares de Josep Maria Pujol–, i amb ell com a president. Van obrir una segona fàbrica a Burgo de Osma (Sòria). El 1987, amb l'entrada d'Espanya en el Mercat Comú, comença el que el seu president en va dir l'europeïtzació de l'empresa, i en aquesta línia es canvià la denominació de la societat, que a partir d'aleshores es va dir Ficosa International (era l'any 1988).

L'expansió internacional estricta no s'inicià fins al 1991 amb la compra del 50% d'una empresa francesa que feia retrovisors i del 100% d'una altra, també francesa, que feia cables de comandament. Seguirien la Gran Bretanya i Itàlia. I el 1996 van fer el salt al continent americà amb delegació comercial o magatzem als tres països d'Amèrica del nord –Canadà, els Estats Units i Mèxic– i als del Mercosur –l'Uruguai, el Paraguai, l'Argentina i el Brasil–. El 52% de les vendes es realitzava ja a l'estranger.

El 1997 la Union de Banques Suisses, un dels primers bancs de la Confederació Helvètica, comprà el 6,6% del capital i es començà a parlar de sortir a borsa. Amb el seu ajut, el 1999 Ficosa entra en el mercat asiàtic –Corea i l'Índia– en empreses participades per grups del país.

L'any 2000 tenia quatre divisions: retrovisors, cables, plàstics per a parabrises i para-sols i la divisió de seguretat –sistemes de tanques–. L'empresa destinava una part dels beneficis a investigació. Va ser l'any d'una compra important: la filial de retrovisors de Fiat –Magneti Marelli– amb nou plantes distribuïdes per tot el món. Per finançar l'operació van fer una ampliació de capital i es va donar entrada en el capital al banc alemany Landesbank Baden-Würtemberg amb un 5,3%. A Catalunya l'empresa tenia plantes a Mollet –centre tecnològic amb 400 enginyers, el 2003–, a Rubí i a Sant Guim de Freixenet.

El 2005, el president, Josep Maria Pujol, delegà les funcions executives en el seu fill Xavier, que fins a aquell moment havia estat conseller delegat. El grup estava format per 6.121 empleats i tenia presència en 18 estats de tres continents. Va ser en aquell moment quan van començar a produir nous components, com ara les antenes i els canvis de marxes. El 2007 Ficosa fa una operació no reeixida amb l'entrada a la indústria aeronàutica de la mà de l'empresa andalusa Sacesa, que fabricava per a Airbus, però aviat es faran enrere.

La crisi de la indústria automobilística, que es fa evident el 2009, incidirà lògicament en l'activitat i els resultats de Ficosa, que es veu obligada a replantejar alguns centres industrials i a buscar nous camps d'actuació.

S'acordà l'entrada en l'electrònica de l'automòbil i la planta de Sony a Viladecavalls, que els japonesos abandonaven, els va donar una ocasió, si tenim en compte el paper de l'electrònica en la fabricació de televisors i la qualificació de la mà d'obra que hi trobaren. El 2010 Ficosa era líder mundial en el segment de retrovisors.

1949
va ser l'any
de naixement del gegant del sector dels components de l'automòbil, que va començar sent un modest taller al barceloní barri del Clot.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.