Les llums creatives
Tom Carr homenatja al Museu d'Art de Cerdanyola l'aportació artística que va fer amb la llum Carles Buïgas, creador de la Font Màgica de Montjuïc, a Barcelona
Carles Buïgas
Paral·lelament al seu treball com a escultor, Tom Carr (Tarragona, 1956) ha desenvolupat un vessant relacionat amb un suport més eteri: la llum. La seva trajectòria està farcida de projeccions lluminoses fetes a la paret d'una sala d'art o en espais singulars com ara el castell de Mur, al Pallars Jussà. A la utilització de la llum cal sumar-hi la de l'aigua, ja que és l'autor de la remodelació de diversos parcs aquàtics de Catalunya, com ara el d'Illa Fantasia, per als quals ha dissenyat sortidors que, a més de la seva funcionalitat, tenen el valor afegit de tractar-se d'instal·lacions artístiques on les formes i els colors tenen força importància.
Per això, no és gens estrany que quan el Museu d'Art de Cerdanyola va pensar a retre homenatge a l'enginyer Carles Buïgas, que va viure i morir a la població, pensés en Tom Carr per endegar un projecte que, finalment, s'ha traduït en l'exposició Ecos de Carles Buïgas, que s'inaugurarà el dia 13 que ve al mateix museu i que es podrà veure fins a l'1 de desembre.
Carles Buïgas (Barcelona, 1898-Cerdanyola del Vallès, 1979) va ser el creador de la Font Màgica de Montjuïc amb motiu de l'Exposició Universal de Barcelona del 1929. Aquesta construcció monumental, de vocació artística, encara és ara una de les atraccions més celebrades pels turistes de Barcelona. En vida, Buïgas es lamentava que no s'entenia la seva dimensió creativa. Es conside-rava un enginyer que feia art. “De sempre, m'he sentit proper a Buïgas, perquè compartim la utilització de la llum i l'aigua, i per l'interès per les noves tecnologies”, explica Carr. Aquest interès per utilitzar la darrera tecnologia el destaca la comissària de la mostra, Fina Duran, en el text de presentació de l'exhibició, utilitzant una cita d'un escrit de l'any 1929: “Buïgas va descobrir un nou art de la llum: la lumiartècnia. És a dir, no aplicar la llum per esquivar les tenebres, sinó per embellir-les.” Duran considera que, més que d'un homenatge, es tracta “d'una mirada actualitzada del treball que va realitzar Buïgas”.
L'exposició conté diferents apartats. Un ha estat realitzat per Tom Carr amb el grup de creació Tcteamwork, format amb Víctor Valentín, Massimiliano Moro i Lourdes Santandreu.
Tcteamwork ha creat un muntatge en què fan passar la llum a través d'ampolles plenes d'aigua. “Es tracta de poder utilitzar objectes que caben en una mà, en contrast amb les grans construccions que feia Buïgas”, diu Carr.
Amb el mateix equip ha realitzat una projecció de llum des de l'interior del museu que es filtra pels vitralls de la sala per arribar a l'exterior del recinte per provocar impressions visuals singulars a les persones que siguin fora. “També coincideixo amb Buïgas en l'interès per les escales. Tot i que feia projectes grans, sempre tenia molt en compte l'espectador perquè, en una visió que era molt moderna a la seva època, també el públic formava part de l'obra”, explica Carr. També coincideix amb Buïgas a imprimir en la seva obra el concepte de moviment, el que vol dir temps.
Pel que fa al treball individual, l'artista tarra-goní, d'origen americà i de residència vallesana, aporta unes imatges que ha manipulat basant-se en un cartell que es va fer per a la inauguració de la Font de Montjuïc.
També presenta l'última versió d'Arrival-Departure, un vídeo de cinc minuts que considera com “una obra d'art en forma de vídeo”. La peça consisteix en unes siluetes projectades que van pujant per una escala mecànica. L'espectador pot interaccionar amb les imatges.