Opinió

LA GALERIA

Turisme en crisi

Malgrat tot, el turisme honest i valent encara té camp per córrer

Aquesta vegada és possible que els empresaris del sector turístic de la Costa Brava tinguin raó: la temporada no ha esta gens bona. És clar que aquesta és la cançó que inevitablement hem sentit una i altra vegada fins al punt que, com la faula del llop i les ovelles, ja hi hem agafat pell morta i deixem de fer cas dels avisos de desgràcia aliena. Aquest cop, però, la crisi ha colpejat arreu i s'ha notat una disminució sobtada del nombre de visitants als centres turístics de la Costa Brava, tant els nacionals com els de fora del país. Evidentment, la causa principal han estat les dades econòmiques negatives tant de Catalunya com d'Espanya en general, la maleïda prima de risc, les notes negatives de les agències de qualificació internacionals, el deute galopant, les retallades salvatges, l'increment de l'IVA, la incertesa del futur. Certament, les causes externes són moltes i variades, però tanmateix hi ha factors interns que cal tenir en compte per avaluar si també són motius suficients per a aquesta davallada del nombre de visitants. És a dir, cobrar 9 euros per dos minis i dos cafès amb llet en una cafeteria de Sant Antoni de Calonge que no és res de l'altre món segurament deu contribuir a fer que més d'un s'ho pensi dues vegades abans de tornar a fer una comanda semblant. Tot i que hi ha hagut honorables excepcions, he tingut la impressió que molts establiments no només no abaixaven preus sinó que amb l'excusa de l'IVA –que no s'aplicarà fins al mes vinent– els incrementaven en una carrera absurda per aconseguir uns beneficis immediats que la crua realitat ja deia que era missió impossible. És clar que enmig d'un panorama desolador de poca gent que ens visita –i encara els que ho fan s'hi miren molt abans de gastar-se uns euros– hem assistit a iniciatives empresarials agosarades, valentes, d'aquelles que malgrat tot generen confiança en el futur. És el cas de l'empresari hoteler Jordi Comas, que aquest estiu ha obert el nou restaurant Aradi a Platja d'Aro, fent una decidida aposta anticrisi. Aquest empresari valent i modèlic ha tingut sempre molt clar que per fer rutllar el complicat món del turisme és important cercar alternatives al sol i platja dels anys seixanta i oferir constantment nous i atractius al·licients al foraster que ens visita. Amb el nou Aradi, l'oferta gastronòmica de primer nivell se'ns presenta com un desafiament als núvols negres de la dissort que ens acompanyen, i ens recorda que, malgrat tot, el negoci turístic honest i valent encara té camp per córrer.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.