Opinió

opinió

Per un millor consum

Ja es parla d'una sisena gamma, que correspondria a aliments conservats gràcies a la irradiació ionitzant
La indústria hortícola ja està incorporant les darreres innovacions per aconseguir millorar la frescor dels productes

La societat actual evoluciona ràpid, i, entre altres aspectes, els patrons de consum varien. Cada vegada mengem més ràpid, però també ha crescut la consciència que cal fer-ho bé i de forma saludable, i encara hi intervé un tercer factor que és la crisi econòmica, que fa que el pressupost per a alimentació s'hagi reduït. La demanda tendeix cap a productes que requereixin poca preparació, assequibles i equilibrats. I, per tant, això fa que els que som proveïdors de productes alimentaris tinguem el repte de saber-nos adaptar a aquestes noves tendències.

Actualment la indústria hortícola ja està incorporant les darreres innovacions per aconseguir millorar la conservació i frescor dels productes, així com proporcionar nous formats de consum més còmodes.

Habitualment fins fa uns anys trobàvem tres gammes de productes al mercat. Els aliments de primera gamma són els frescos; els de segona corresponen als enllaunats, i els de tercera són els congelats. Però ja des de fa uns anys, i responent als canvis de tendència de consum, es poden trobar aliments de quarta, cinquena i sisena gamma.

Els aliments de quarta gamma són tots els aliments frescos que han estat preelaborats, i que podem trobar pelats, tallats, picats, mòlts, assaonats, etc. És el cas de les amanides que ja es troben preparades, o els envasos de fruita pelada, pastanaga ratllada, tomàquet natural triturat, sucs fets al moment, etc.

Els de cinquena gamma tenen un grau més d'elaboració, i el productor els ofereix precuinats o cuinats i envasats per a la seva distribució. Encara que històricament aquesta tipologia de productes s'associava al menjar ràpid i de poca qualitat, han evolucionat amb la millora dels sistemes de producció, els controls, la higiene i els sistemes d'envasament i conservació, per assegurar totes les qualitats organolèptiques i nutritives del producte.

Darrerament també es comença a parlar d'una sisena gamma, que correspondria a aliments que es conserven gràcies a la irradiació ionitzant, que n'estalvia la refrigeració i els additius, i que es troben a punt de menjar en porcions individuals.

A part dels diferents tipus d'elaboració i presentació d'aquests productes, també cal tenir en compte que disposar de més i millors varietats, o bé que aquests disposin de certificacions ecològiques i de kilòmetre zero, poden ser factors que captin nous públics.

Els centres de recerca agroalimentaris estan fent bones aportacions en aquest camp i ara ens correspon als productors i distribuïdors portar nous formats al mercat més adequats a les necessitats del consumidor actual. De la mateixa manera que les fleques han sabut trobar noves vetes de mercat amb noves farines i una gran diversitat de pans, o bé han aparegut carnisseries i xarcuteries amb productes elaborats i gurmet, el sector de la fruita i verdura també pot cobrir aquest nou segment amb productes frescos pensats per a un públic més exigent que té unes necessitats diferents de les que tenien les famílies de fa unes dècades. L'especialització, la modernització i saber satisfer les necessitats dels nous consumidors pot ajudar a fer més atractiu i competitiu el model de comercialització tradicional de fruita i verdura.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.