La petjada catalana al MWC
Les firmes locals intenten fer-se un lloc entre els gegants de la tecnologia
Les aplicacions i els serveis dominen clarament per sobre de les creadores de maquinari
Tenir l'aparador més gran del món al costat i no exhibir-se ni interactuar amb els principals agents del sector seria un gran error estratègic. D'aquí que els emprenedors catalans busquin qualsevol via per accedir al Congrés Mundial del Mòbil (MWC) i fer els màxims contactes comercials. De possibilitats, n'hi ha moltes: des de remoure cel i terra entre els contactes per aconseguir una de les escasses i preuades invitacions, fins a tenir un petit estand al pavelló català que impulsa la Generalitat. També n'hi ha algun que, com que no hi té cabuda, s'ha comprat un passi per accedir al recinte i s'ha caracteritzat de Wally per ser ell mateix “un estand mòbil”, o d'altres que han comprat una entrada per al nou projecte paral·lel per a emprenedors, el 4YFN (4 Years from Now, que té lloc a les instal·lacions de Montjuïc de la Fira de Barcelona), perquè és molt més barata i dóna accés al congrés del mòbil en la jornada de dijous. Qualsevol via és bona si permet donar visibilitat a un projecte en un camp en què una innovació senzilla et pot convertir en milionari.
A qui sembla que li van bé les coses, per exemple, és a Jacques Giribet, fundador de l'empresa Idapt. Fa anys va detectar l'eclosió del mòbil, però en veure complicat innovar pel que fa als terminals es va centrar en els complements. I se'n surt amb nota: en la darrera edició del CES de Las Vegas, la principal fira d'electrònica de consum, li van donar un premi per un prototip de bateria externa que permet recarregar qualsevol mena de mòbil tan ràpid com si estigués connectat a la paret. Són models compactes i colorits, però el millor de tot és que són modulars, de manera que si se n'ajunten alguns es pot carregar també una tauleta. Aquest disseny, que pot complementar-se amb una petita placa solar per carregar-la sense endolls, entrarà aviat en fase de micromecenatge.
La majoria de propostes catalanes, però, se centren més en el programari i els serveis que no pas en productes tangibles. És el cas de Shareisfashion, l'empresa que dilluns es va situar en l'ull de l'huracà perquè el seu fundador es va negar a saludar el príncep. Ahir lamentaven que l'acció els ha donat visibilitat, però no per explicar el seu negoci, que, a més, ha rebut “ciberatacs”. “Shareisfashion és una xarxa social vinculada al món de la moda on els usuaris es poden fer imatges amb els seus looks per compartir-les amb altres usuaris o, fins i tot, demanar consell ràpidament a la resta quan s'està sol en un emprovador i no es té clar què queda millor”, va explicar ahir Núria Castells, fundadora de l'empresa.
A prop seu també es promocionava una altra aplicació relacionada amb la moda, Dressapp, que permet fer un inventari de totes les peces que tenim a l'armari. D'aquesta manera, es poden crear i guardar les combinacions que proporcionen els looks més afavoridors i els més fashion victims poden, fins i tot, dur el control del que es posen cada dia.
També hi ha, però, serveis molt més transcendents, com ara apps mèdiques que permeten connectar metges i pacients i que ja s'usen en clíniques privades de tot el món.
Aparcament intel·ligent
Wesmartpark és una solució per aparcar a bon preu a Barcelona. Gràcies a acords amb 31 pàrquings amb baixa ocupació (fonamentalment d'hotels) disposa d'una sèrie de places repartides per tota la ciutat. Es reserven des de l'app i s'hi pot accedir gràcies a un adhesiu identificador que es col·loca al vidre del cotxe. El preu de l'hora surt a 1,44 euros, un 60% més barat del que és habitual, però a més el servei es pot usar de franc els dijous. Té uns 9.000 usuaris registrats, 4.000 dels quals són actius mensualment. “Arran de la bona acceptació que ha tingut aquest sistema a Barcelona, el durem a Madrid aquest any i a altres països el 2015”, expliquen directius de la companyia.
LES XIFRES
Educació i religió catòlica en línia
El mòbil a l'escola
El Congrés Mundial del Mòbil (MWC) va atorgar ahir a la Generalitat un premi especial pel projecte educatiu M-Schools, que promou que els estudiants d'educació secundària treballin a l'aula amb tecnologia mòbil. Durant la cerimònia dels Global Mobile Awards, el president de GSMA, John Hoffman, va lliurar un premi especial al president de la Generalitat, Artur Mas.
El projecte té com a objectiu reduir les taxes d'abandonament escolar, millorar el rendiment dels alumnes i preparar-los per a les necessitats del món digital. A hores d'ara ja s'ha implantat en 196 centres educatius i hi participen més de 6.000 alumnes de secundària a través de l'assignatura optativa de quart d'ESO Mobilitzem la informàtica, en què els estudiants han de dissenyar aplicacions.
Els alumnes i els professors implicats en el projecte tenen la col·laboració d'un centenar de professionals en actiu d'empreses líders en el desenvolupament d'aplicacions o videojocs, incubadores d'empreses, portals d'internet o associacions d'emprenedors.
Ciberpapa
El papa Francesc s'ha convertit en una de les figures més populars del món a les xarxes socials i ja supera amb escreix el president dels EUA, Barack Obama, segons un estudi fet públic ahir al Congrés Mundial del Mòbil. En el seu primer any de presència a la xarxa, Francesc va ser el líder internacional amb més mencions a internet, 49 milions, el 73 % generades a Twitter i només un 15 % per portals de notícies i mitjans de comunicació. Només el grup musical One Direction i Justin Bieber el superen.