Un poeta amb veu de diamant
Un simposi a la UB commemorarà els cinquanta anys de la mort de Carles Riba
L'últim any de guerra, el 1938, Jaume Bofill i Ferro prologava la primera antologia de textos del seu amic Carles Riba amb una expressió que molts anys després enarborarien tots els seus defensors i deixebles com una espasa: «Pensa, lector, que davant els teus ulls podràs veure brillar l'extrema punta de diamant de la poesia catalana». Aquell mateix any, al maig, aquest poeta diamantí havia llegit la seva tesi doctoral sobre Maragall a la Universitat de Barcelona mentre sonaven estridents les alarmes que anunciaven l'enèsim bombardeig aeri sobre la ciutat, una anècdota que ha servit sovint per explicar no solament com segueix el seu curs la vida fins i tot en situacions grotesques, sinó sobretot la vocació humanística de Riba, la tenacitat del seu compromís amb les institucions del període noucentista i la República, des de l'Institut d'Estudis Catalans a la Fundació Bernat Metge o l'Escola Superior de Bibliotecàries, on coneixeria Rosa Leveroni, l'alumna aplicada que temps a venir es convertiria en la dipositària de les enlluernadores Elegies de Bierville, que l'antic mestre li aniria enviant des de l'exili a mesura que les escrivia.
Llavors, però, als anys vint i trenta, Riba era encara més un home de despatxos que un autor de culte. Lliurat completament a la traducció dels clàssics, de Plutarc i Xenofon, d'Homer i Sòfocles, però també de Poe i Scott, de Gogol i Hölderlin, les reticències amb què la crítica va rebre la seva estrena poètica, el Primer llibre d'Estances (1919), acusant-lo d'obscur i glacial, d'excessivament formalista i intel·lectual –una imatge que encara avui perdura–, van sumir-lo en una profunda crisi vocacional que a punt va estar d'invitar-lo al silenci de la pedra tosca, si no hagués estat, com ell mateix explicaria anys després, per l'oportuna intervenció de Josep Carner, que va animar-lo a escriure a pesar que la seva escriptura reconcentrada i rigorosa no trobés de moment lectors. Va ser un consell preciós, perquè Riba, ben mirat, ja no tornaria a ser el mateix Riba, l'hermètic, el distant, sinó el de les Elegies, el del Salvatge cor, el poeta il·luminat per Rilke, Valéry, Hölderlin i l'experiència de la vida, dels viatges primer de tot, a Itàlia (1920), a Alemanya (1922), a França (1924), a Grècia (1927), i de l'exili ben aviat, a Montpeller i Roissy-en-Brie, des d'on el contacte mai interromput amb els seus joves deixebles l'animarien a tornar, l'any 1943, just per convertir-se en l'autor de referència de la generació de la resistència i la represa, però també dels que, dins mateix del règim, aspiraven a una certa concòrdia, a una mínima solidaritat a través de la cultura. De fet la seva presència va ser considerada imprescindible per garantir l'èxit de les trobades de diàleg entre les cultures peninsulars que va promoure Dionisio Ridruejo, a principis dels cinquanta, als congressos de poesia de Segòvia, Salamanca i Compostel·la, de manera que no és estrany que aquest any d'aniversari inclogui un acte de reconeixement a la figura de Riba i el seu llegat també a Madrid.
Una tardor «ribiana»
L'aniversari exacte dels cinquanta anys de la mort de Riba, el 12 de juliol, haurà passat discretament enmig de les vacances, però a la represa del curs les institucions el tenen ben present. De fet, serà amb una dissertació de Carles Miralles sobre els vincles del poeta amb el món acadèmic que la Universitat de Barcelona (UB) inaugurarà el curs acadèmic el 6 d'octubre. La mateixa UB i en especial la seva Aula Carles Riba, creada el 1969 en honor del poeta, en col·laboració amb l'InstitutCambó-Fundació Bernat Metge, la Institució de les Lletres Catalanes i l'Institut d'Estudis Catalans, convocaran al llarg de l'octubre uns Diàlegs al voltant de l'autor de les Elegies de Bierville coordinats per Jordi Cornudella, un dels millors coneixedors de l'obra ribiana, junt amb Miralles, Jordi Malé, Enric Sullà, Jaume Medina o Carles Jordi Guardiola. La majoria d'ells participaran doncs, del 30 de novembre al 2 de desembre, en el III Simposi Carles Riba a la UB (els dos primers es van celebrar el 1984 i el 1993, l'any del centenari), que tractarà les connexions de Riba amb la literatura europea del seu temps, la irradiació de la seva producció en els escriptors coetanis i les generacions posteriors, i el model de llengua del poeta i la seva incursió en gèneres literaris diversos a banda del líric, des de l'assaig a l'epistolari, la traducció, la narrativa i els contes per a infants. La celebració culminarà el 15 de desembre amb un acte més que simbòlic a la Biblioteca Nacional de Madrid, amb el suport de l'Institut Ramon Llull, en què s'evocarà la importància de la seva figura en la reconstrucció dels ponts entre les literatures catalana i castellana.