La consulta popular conclou que a la plaça Herenni hi falten arbres i hi sobren cotxes
Un total de 463 persones han pres part en el procés participatiu sobre la reforma de l'espai
Coneguda també popularment com la plaça del Sol o dels gitanos, la plaça Herenni és un reducte de simbolisme del barri d'Hostafrancs. La seva necessària remodelació ha estat objecte d'un intens debat ciutadà i polític, que ha culminat amb la posada en pràctica d'un procés participatiu per implicar veïns i entitats en el projecte. Una aposta que ha assolit la seva màxima puresa amb la realització d'una consulta popular, que ha durat diverses setmanes, per recollir suggeriments sobre com s'ha de dur a terme aquesta important reforma. Doncs bé, aquest procés ha tancat una etapa amb el recompte i la interpretació de les moltes i diverses propostes que s'han rebut. Una informació que s'ha recopilat en un informe que dilluns va ser debatut durant una reunió de la comissió que es va constituir per fer un seguiment de tot el projecte, i en la qual estan representats Ajuntament, partits polítics, veïns o entitats.
En total, 463 persones han participat en la consulta. D'aquestes, 272 són adults, 157 adolescents que estudien a l'escola Joan Pelegrí i 34 infants del CEIP Miquel Bleach. Aquesta diferenciació per edats no és casual, ja que els joves manifesten unes preferències molt específiques. La més significativa és que demanen que la nova plaça disposi d'espais per a la pràctica de nous esports, com ara pistes de patinatge o per a monopatí. En el cas dels adolescents, també es mostren efusivament favorables que tingui més zones verdes o elements de mobiliari urbà, especialment bancs. Pel que fa als adults, els resultats mostren una varietat de matisos més apreciable. D'entrada, però, la majoria d'enquestats volen que hi hagi més zones verdes, tot i que hi ha un segment important de veïns que aposten per una plaça tova. Dit d'una altra manera, on hi hagi arbres però també ciment. La mobilitat és un altre aspecte cabdal de la consulta, ja que el projecte de reforma –que té un cost global de 3,5 milions d'euros– també afecta els carrers adjacents. Sobre això hi ha una amplíssima majoria que reclamen que es limiti la circulació de cotxes a la zona, tot i que hi ha disparitat d'opinions sobre la fórmula per aconseguir-ho. Així, per exemple, en 28 butlletes es proclama que estan d'acord, o molt d'acord, a convertir la zona en una illa de vianants, mentre que 28 més es decanten per un model de plataforma única en la qual no hi hagi una diferència física entre la zona per als cotxes i les persones, que tindrien, això sí, prioritat d'ús. Aquesta proposta, però, entra en aparent contradicció amb l'eixamplament de voreres que demanen uns altres 13 veïns.
Aquesta reivindicació general d'una plaça amb menys cotxes satisfà les expectatives de l'associació de veïns d'Hostafrancs, que recalca, però, que aquesta limitació implicarà la pèrdua de més d'un centenar de places d'aparcament. O sigui, que el projecte definitiu també haurà de tenir en compte mesures per compensar aquesta mancança.
A banda d'opinar sobre quin ha de ser el disseny futur de la plaça, els participants en la consulta també hi han dit la seva sobre el seu ús futur. No són pocs els que manifesten una certa preocupació perquè, un cop reformat, es descuidi el manteniment de l'espai, especialment en matèries com la neteja o la seguretat. I, és clar, la convivència. Els veïns de la zona han denunciat en més d'una ocasió certs comportaments incívics i d'excés de soroll que afecten aquest espai, i en algunes butlletes s'ha destacat la necessitat de corregir aquestes situacions.
Un cop fet el buidatge, ara és el districte de Sants-Montjuïc el que, abans de l'estiu, haurà d'elaborar un projecte bàsic que sigui sensible a aquestes propostes de caràcter genèric. La intenció és que, abans de Nadal, ja hi hagi un disseny definitiu, que prèviament haurà de tornar a ser validat per veïns i entitats. El 2010, si tot va bé, haurien de començar les obres.