Economia

Comerç

El carrer d'Inditex

El grup gallec ha obert recentment una nova gran botiga de Massimo Dutti al carrer Joan Maragall i una altra d'Oysho, i reforça la seva presència a l'Eixample, on ja té grans botigues de Zara i Bershka

Els botiguers del centre històric aposten per la proximitat, la diversitat i la qualitat per fer front a la implantació de grans franquícies

Girona té ara dues zones comercials molt diferents, l'una amb franquícies i l'altra amb comerç i patrimoni

Històricament, els carrers Santa Clara, la Rambla i el carrer Nou eren el sector comercial per excel·lència a la ciutat de Girona, una realitat que es manté però que ha de competir amb la zona de l'Eixample, on les grans franquícies de botigues han creat en les últimes dècades una nova zona comercial als carrers Joan Maragall, Migdia i a la rodalia d'aquests dos.

El nou sector comercial s'ha creat, bàsicament, amb la implantació i expansió constant del grup gallec Inditex i amb la presència de la majoria de marques que pertanyen a la firma. Fa encara poques setmanes, el grup Inditex va obrir una gran botiga de Massimo Dutti a l'antic local que ocupava la botiga d'electrodomèstics Miró, i allà on tenien fins aquell moment una botiga de Massimo Dutti hi han obert una gran botiga de roba interior femenina d'Oysho. Aquestes dues últimes obertures se sumen a la gran botiga de Zara i a una de la firma Bershka, que completen el que és pràcticament un monopoli de la firma en aquest tram del carrer Joan Maragall. La presència del grup Inditex en aquest sector de l'Eixample es completa amb un Stadivarius, al carrer Bisbe Lorenzana, i un Pull&Bear, al carrer Pare Claret. El poder d'atracció d'aquestes firmes de moda del grup gallec és tan gran que provoca que altres firmes busquin obrir establiments a prop d'aquestes botigues, i això ha configurat clarament una doble zona comercial a Girona. D'un costat, el sector històric, i de l'altre, el que, amb pocs anys i a copia de franquícies, s'ha generat a l'Eixample.

L'aposta del comerç tradicional

El president del Girona Centre Eix Comercial, Josep Maria Noguer, admet que aquestes firmes “són dinamitzadors” comercials i que tenen “poder d'atracció”, però al mateix temps considera que l'única manera de fer front a aquesta marques “és amb la proximitat, el tracte personal i l'amabilitat que ofereix el comerç més genuí”. És obvi que la implantació dels negocis dels grans grups es regeix per les lleis del mercat i que poca cosa s'hi pot fer, però Noguer entén que en el comerç de tota la vida “els clients es veuen com si fossin uns amics”. El creixement amb més metres de les botigues d'Inditex no preocupa gaire a Noguer, que recorda: “Ja fa temps que hi són i hi convivim, perquè nosaltres tenim productes més exclusius que fugen de la massificació del que ells venen.”

La zona comercial de l'Eixample es pot veure reforçada encara més en pocs anys, ja que està previst que l'edifici de la Clínica Girona es pugui reconvertir en un centre comercial. En aquest cas, Noguer assenyala que també en aquell sector, en especial al carrer Migdia, “hi ha comerç de proximitat, i també pot haver-n'hi en aquest nou centre comercial, quan es faci”. A més, recorda que els del sector comercial “sempre estem acostumats a lluitar”. En la presentació de la Zona U –que integra el carrer Nou, un tram de Santa Clara i Sant Francesc– es feia referència, precisament, a fer un esforç per dinamitzar més aquest espai històric del comerç a la ciutat. En aquest sentit, Laia Batallé, integrant de la junta de la Zona U, explica que “té un punt a favor que les franquícies només es concentrin allà, perquè això permet que aquí es pugui donar diversitat”. Batallé assenyala que “són marques diferents, però l'oferta acaba sent molt semblant i aquí trobem des del més clàssic fins al més modern en poc espai”. Admet que les grans firmes “són molt potents i estiren molt, però a les botigues petites els clients troben experiències diferents i ho valoren”. Laia Batallé també considera que la crisi ha marcat més encara les dues zones comercials de Girona, la tradicional i la que han generat les franquícies a l'Eixample, però subratlla que “aquí tenim el centre històric a tocar i conec gent de l'Eixample que quan vol passejar ve aquí al nucli antic, on, en pocs carrers, pots comprar de tot”. El comerç s'estén també als barris, i el consistori té programes de dinamització per garantir que els barris també disposin de comerç de proximitat amb tots els serveis.

Un empori que creix
El grup Inditex s'ha consolidat al carrer Joan Maragall i la seva rodalia amb l'obertura de botigues encara més grans i a molts pocs metres de distància.
6
botigues
són les que té el grup Inditex en poc més de 100 metres de distància. A Joan Maragall, hi té les de Zara, Bershka i les noves botigues de Massimo Dutti i Oysho. També tenen un Stradivarius al carrer Bisbe Lorenzana i un Pull&Bear, al Pare Claret.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.