Tortosa farà una reforma integral del pont de l'Estat
El projecte de l'arquitecte Xevi Bayona consisteix en una ampliació de quatre metres de la infraestructura, que tindrà carril bici
L'obra costarà un milió d'euros i s'executarà en vuit mesos
L'accessibilitat al pont de l'Estat de Tortosa i l'espai destinat als vianants, una vorera de només 1,60 metres, fa dècades que fan necessària una actuació en aquesta infraestructura per millorar la connectivitat entre els dos marges de riu. “El pont necessita una reforma integral, s'ha de repintar, modificar la il·luminació, canviar els barrots de la barana que no compleixen la normativa, etcètera”, ha explicat l'arquitecte olotí Xevi Bayona, que l'estiu passat va fer una instal·lació artística a l'antic pont del tren i en qui l'Ajuntament va contactar per encarregar-li el projecte de reforma del pont de l'Estat. L'actuació consistirà en una ampliació de la secció del pont, de dos metres a cada costat (quatre en total), que permetrà incorporar dos carrils bici i millorar el pas de vianants. Pel que fa a l'espai destinat al trànsit rodat serà el mateix que ara, però també es renovarà el paviment.
En unes setmanes l'Ajuntament disposarà del projecte executiu i traurà a concurs l'obra, que tindrà un termini d'execució d'entre cinc i vuit mesos. La reforma del pont costarà 1 milió d'euros aproximadament, que es finançaran a través d'una modificació pressupostària de l'Ajuntament de 160.000 euros i una subvenció que rebrà l'administració local de la Diputació de Tarragona d'uns 800.000 euros. “Serà una inversió que transformarà el pont de l'Estat en una icona de la ciutat, li donarà una visibilitat que ara no té”, ha manifestat l'alcalde de Tortosa, Ferran Bel, que preveu que l'obra estigui finalitzada a final del 2015 o principi del 2016. L'actual pont es va construir el 1939, en substitució del que es va destruir durant la Guerra Civil i des de llavors no s'ha fet cap reforma integral de la infraestructura.
L'ampliació del vial de vianants es farà amb peces de formigó armat i prefabricat, que s'enganxaran als costats actuals del pont. El carril bici quedarà a la mateixa cota que la calçada de vehicles, però separat per les arcades del pont, mentre que la passarel·la de vianants quedarà en una cota inferior. I el desnivell que quedarà permetrà utilitzar una part del carril bici com a banc.
La proposta de Bayona preveu que es pinti la base del pont d'un color fosc, mentre que l'estructura dels arcs recuperarà el blanc original. També a les arcades s'incorporarà una tira de llum de LED, que permetrà variar la gamma cromàtica i duplicar el seu efecte amb el reflex sobre l'aigua del riu.
Pas alternatiu
Mentre s'executen les obres no es restringirà el pas de vianants pel pont. “L'obra es farà primer en un costat i després en l'altre”, ha dit Bel. Sí que hi haurà algun moment que els vehicles no podran circular pel pont, ja que les juntes de la calçada estan en mal estat i s'haurà d'asfaltar. Pel que fa a l'accés dels vianants al pont de l'Estat, s'eliminaran les escales de la banda de Ferreries que se substituiran per una rampa i una altra escala, al costat de l'església del Roser; mentre que a l'altre marge de riu es farà una rampa al carrer Pintor Gimeno, que perdrà places d'aparcament i serà de prioritat invertida, per facilitar l'accés dels vianants al pont.