Societat

El 82% dels nens autistes millora la comprensió amb projecte escolar inclusiu 

El desconeixement d'aquest tipus de trastorns i la falta de recursos especialitzats fa que només el 34% d'infants puguin accedir a l'educació en un centre escolar ordinari

L'autisme és un trastorn neurològic que a Catalunya es dóna en un de cada 150 naixements

Un projecte pioner d'inclusió escolar per a nens autistes desenvolupat a Catalunya i impulsat i sufragat per les famílies ha aconseguit millorar les habilitats de comunicació i comprensió en el 82 % dels 44 alumnes participants. 

Es tracta del projecte “Construïm capacitat”, que es va iniciar el curs 2011-2012 i en el qual hi han participat 44 alumnes de 40 escoles públiques i concertades de tot Catalunya, que ha estat posat en marxa per l'associació Aprenem amb el vistiplau del departament d'Ensenyament de la Generalitat. 

Els resultats del programa han estat presentats aquest dijous en roda de premsa per la presidenta d'Aprenem, Emma Leach; la vicepresidenta Eva Marini i les membres de la junta d'aquesta entitat Isabel Parra i Maya Castañer, que han reclamat a les administracions “actuacions decidides per incrementar la formació sobre el trastorn de l'espectre autista entre els professionals de la comuniqueu educativa”. 

L'anàlisi dels resultats del projecte demostren, segons Leach, que els nens amb autisme que compten amb metodologies i estratègies específiques i amb professionals que coneixen les dificultats del trastorn i saben com actuar poden estar integrats en una escola ordinària. 

“Construïm capacitat” es basa a proporcionar un acompanyament especialitzat als alumnes amb trastorn de l'espectre autista (TEIA) dins de l'escola ordinària, amb l'objectiu d'assessorar i orientar els docents, mantenir una bona coordinació amb les famílies, a més de recolzar l'alumne. 

Gràcies al programa desenvolupat els últims quatre cursos, el 82 % dels nens participants ha aconseguit importants millores en les habilitats de comunicació i comprensió, amb un repertori més gran de vocabulari (53%) i de comprensió d'instruccions quotidianes en el 94% dels casos, ha assegurat. 

S'han observat també, ha precisat, millores en les habilitats per adaptar-se a l'entorn i en el nivell de funcionalitat, amb una reducció dels rituals obsessius en el 53%, així com un augment de la capacitat de gestionar els canvis autònomament en el 47% dels nens.

Leach i Marini destaquen que s'han produït avenços i millores importants en les funcions socials dels alumnes amb autisme participants, i s'ha constatat que milloren la seva pertinència al grup o classe (88%), en el vincle amb els adults (82%) i en les relacions amb iguals (76%). 

Aquestes dades són el resultat d'una enquesta elaborada entre les famílies dels alumnes que han seguit aquest projecte, finançat gairebé exclusivament per elles i que suposa un important desemborsament, gairebé “com un sou més”, ha precisat Marini. 

De moment, el departament d'Ensenyament ha garantit l'extensió del programa un any més, encara que es desconeix si es podrà garantir la seva continuïtat, han indicat.  Aquesta situació contrasta, ha explicat, amb la del País Basc, on pràcticament tots els nens amb discapacitat intel·lectual o física i autistes estan integrats a les escoles ordinàries. Parra i Marini han precisat que Catalunya és l'única comunitat que no potencia l'escola inclusiva, malgrat que està reconeguda com un dret en l'Estatut i a la Llei d'Educació de Catalunya. 

El desconeixement d'aquest tipus de trastorns per part de la comunitat educativa i la falta de recursos especialitzats fa que només el 34% dels nens i nenes amb trastorn de l'espectre autista (TEIA) puguin accedir a l'educació en un centre escolar ordinari, i és la discapacitat amb un índex més baix d'inclusió escolar a Catalunya. 

L'autisme és un trastorn neurològic que afecta la percepció i el processament cerebral de la informació, amb una prevalença que a Catalunya és d'un de cada 150 naixements, una situació que en els últims estudis realitzats als Estats Units situen en un de cada 68.  quest trastorn es fa evident abans dels tres anys, si bé sovint es diagnostica més tard i, a vegades, pot no ser detectat fins a l'edat escolar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia