Creix el trànsit ferroviari de càrrega del port
El transport per tren de mercaderies augmenta un 12% entre gener i novembre
La quota d'aquest tipus de productes se situa en el 14% del total de contenidors
El transport ferroviari de mercaderies del port de Barcelona ha crescut entre els mesos de gener i novembre un 12% respecte al mateix període del 2014. En total ha acumulat 197.366 TEU, la unitat de transport que equival a un contenidor de 20 peus. Segons el Port de Barcelona, 105.053 TEU (un 19% més) han arribat a les instal·lacions portuàries en tren per ser embarcats cap a altres destinacions, i la resta, 92.313 TEU (cosa que significa un augment del 6%), han arribat per via marítima per poder ser carregats en ferrocarril cap a zones més pròximes.
Aquestes dades situen la quota ferroviària de contenidors del port en
el 14% del total de contenidors d'importació i exportació que passen per les instal·lacions. La xifra gairebé s'ha multiplicat per 6 en els últims nou anys, ja que en el 2006 se situava en el 2,5%.
El sector de l'automoció regala dades especialment positives. En els primers 11 mesos de l'any el trànsit ferroviari de vehicles també han obtingut uns resultats positius amb un total de 240.414 unitats transportades, cosa que suposa un augment del 27%. De fet, el volum de vehicles transportats per tren a l'octubre passat, que es
va situar en 214.668, ja
va superar el total anual del 2014, que va ser de 199.409 unitats.
Quatre punts més
En el port de Barcelona destaquen que el bon comportament del transport de vehicles per tren es veu reflectit en la seva quota ferroviària, que al novembre ha estat del 39%. És a dir, que del total de vehicles que han entrat o sortit del port de Barcelona, un 39% ho han fet per la via ferroviària. Al port preveuen que la quota ferroviària de vehicles acumulada en el tancament del 2015 sigui del 35%, la qual cosa suposaria un augment de 4 punts respecte a l'any passat.
LA XIFRA
Aposta per la intermodalitat
Al port de Barcelona ara per ara estan pendents de l'execució de l'acord per construir l'accés ferroviari nou per a mercaderies i que donarà servei a l'ampliació sud de la instal·lació catalana. L'actuació, amb una inversió prevista de 110 milions d'euros, del 50% del Port de Barcelona i del Ministeri de Foment –a través de l'Adif–, permetrà accés independent i amb prou capacitat a la zona sud de l'enclavament i promourà el tràfic ferroviari de mercaderies i la mobilitat, tant pel que fa a les connexions amb l'exterior com a la xarxa interna.
Com expliquen en el port de Barcelona, durant els últims anys han fet una aposta per la intermodalitat amb el ferrocarril, tant per atraure més volum de càrrega com per augmentar la competitivitat del comerç interior i exterior. Gràcies a l'esforç inversor i també a “la creixent oferta de serveis dels operadors privats”, s'ha pogut afavorir l'increment d'aquest tipus de tràfic.