El govern imposarà els vehicles verds a les flotes públiques
Instarà a adquirir cotxes elèctrics, híbrids, de gas liquat o de gas natural
La patronal ho veu amb reserves
El govern prepara un decret que obligarà les administracions a adquirir vehicles nets per a les seves flotes. Això inclou vehicles elèctrics, híbrids, de gas liquat del petroli (GLP) i de gas natural comprimit (GNC). Així ho va anunciar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull.
El govern no ha avançat quan preveu aprovar el decret ni si s'inclourà un termini de transició. L'únic que ahir va avançar és que només s'establiran exempcions a aquesta obligació “per causes justificades”.
Des de la patronal de fabricants, Anfac, es veu la mesura amb reserves. D'entrada s'interpreta com una iniciativa “positiva” perquè “es tracta que les administracions públiques donin exemple”, destaca el seu director de comunicació, David Barrientos. A més, a parer de Barrientos, la tecnologia actual ja permet pensar en la viabilitat d'aquesta mesura. “No és aviat per plantejar-la”, diu. Una valoració que també comparteix el soci d'automoció de KPMG Francisco Roger: “Avui el mercat ja ofereix prou oferta de models.”
El que preocupa més la patronal és la manera com es delimiti el tipus de vehicles que podrà entrar a les flotes de les administracions. “Veuríem més encertat que en comptes de detallar tecnologies concretes es busqués una fórmula més genèrica”, diu Barrientos. Una fórmula que podria seguir, assenyala la patronal, la categorització que tot just acaba d'aprovar la DGT i que etiqueta els models en base al seu grau de contaminació. D'aquesta manera podrien entrar tecnologies com l'hidrogen, que ara com ara sembla que la Generalitat no preveu, i s'evitaria, explica Roger, “que el decret quedés obsolet quan vagin apareixent noves tecnologies al mercat”.
Un altre aspecte és l'impacte que pot tenir una mesura d'aquestes característiques sobre fabricants locals com Seat. La firma no va voler valorar ahir l'anunci del govern mentre espera conèixer el redactat definitiu, però podria sortir-ne perjudicada en funció dels terminis que s'imposin, ja que Seat no preveu models elèctrics en el curt termini.
El mes d'abril es van matricular a Catalunya 456 vehicles híbrids i 124 d'elèctrics. Aquest any les vendes d'aquests dos tipus de vehicles ha crescut un 62,4% i un 168,5%, respectivament. El sector augura que aquest any pot ser un punt d'inflexió després d'uns anys en què la implantació d'aquests vehicles ha estat molt més lenta del previst, en part perquè la crisi havia frenat el paper de motor de les administracions públiques, ja que aquests models són sensiblement més cars que els convencionals.