cultura

cinema

gemma busquets

Dives del feixisme

Un estudi busca les escletxes en què la sexualitat i l'erotisme femení es fa present a les cinematografies de les dictadures d'Espanya, Itàlia i Alemanya

La folklòrica canta, i amb la boca vol ser mirada

De pits, no se'n mostraven, però la sensualitat hi era. Ho exemplifica molt bé el final de la pel·lícula de Giuseppe Tornatore Cinema Paradiso, (1989) amb el muntatge dels petons robats que havien passat la tisorada de la censura. “Per molta dictadura que hi hagués, la sexualitat forma part del món i s'escola en les pel·lícules”, explica el professor Xavier Pérez , de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), que junt amb la també professora del Departament de Comunicació de la UPF Núria Bou lideren un estudi que vol detectar les escletxes per on es percep la dimensió eròtica en les cinematografies del feixisme. També vol identificar els principals trets comuns, així com les singularitats que es descobreixen en l'imaginari de la feminitat en les cinematografies espanyola, italiana i alemanya durant el període entre el 1939 i el 1945. A partir de la fi de la Guerra Civil espanyola, el règim totalitari de Franco va coexistir, fins al final de la segona Guerra Mundial, amb el nazisme alemany i el feixisme italià.

De l'anàlisi dels cossos de les actrius de les tres cinematografies, els investigadors n'han traçat ja algunes diferències i al mateix temps es pregunten si es poden equiparar o representen tres règims diferents en relació amb la ideologia patriarcal i conversadora. Per exemple, hi ha l'exaltació del cos ari a Alemanya, la voluptuosa naturalitat en el cas de les dives italianes, mentre que les dones del primer franquisme segueixen la rigorositat del nacional-catolicisme. “La censura preventiva –els guions es llegien abans per veure si es podia fer o no i, un cop filmada, es tallaven escenes– passava tant a Itàlia com a Espanya; però visionant exemples de les dues cinematografies d'aquesta època podem dir que a Espanya s'ho van creure i a Itàlia, tot respirava molt més”, explica Núria Bou en una primera comparació entre el feixisme i el franquisme.

Duel a la italiana

Un dels exemples de la naturalitat del cos de la dona a Itàlia es troba en la rivalitat entre les actrius Clara Calamai i Doris Duranti. A la pel·lícula La cena delle beffe del 1942 hi ha una escena en què Clara Calamai apareix amb el pit nu. “Això és impensable a la filmografia espanyola”, recalca Núria Bou. Arran d'aquesta escena, la femme fatale del feixisme, l'actriu Doris Duranti, no va voler ser menys i en la pel·lícula Carmela (1942) i amb to provocatiu, es treu la camisa i ensenya els pits. Més enllà de l'anècdota dels pits, i de la permissivitat del règim –Duranti era l'amant del ministre de Cultura, Alessandro Pavolini– la professora Núria Bou destaca que amb aquest fet, el cas italià, les actrius tenen personalitat: “Elles imposen la seva veu davant del director.” En aquest cas l'erotisme del cos femení és decisió pròpia de l'actriu. “Itàlia és Itàlia”, rebla el professor Xavier Pérez, que recorda, a més, la tradició que hi havia als estudis de Cinecittà, a Roma, a diferència del cas espanyol, on hi ha la ruptura de la guerra: “A Espanya, la indústria havia estat molt més escadussera i humil, i just el 1940, quan es crea Cifesa, el gran projecte de cinema espanyol, tot està per construir.” En aquest sentit, les primeres pel·lícules no són melodrames sentimentals vinculats amb l'erotisme sinó títols d'un “cinema més solemne”.

La imatge de l'actriu Conchita Montenegro a la portada del primer número de la revista de cinema vinculada a la Falange Primer Plano fa que s'intueixi com l'única diva possible del franquisme. Montenegro torna a Espanya feta ja una estrella ja que havia fet carrera a Hollywood –havia treballat amb Buster Keaton i Leslie Howard– i també a Itàlia. El professor Xavier Pérez destaca el cas “interessant” de Montenegro, una actriu que al París dels anys 20 havia aparegut ballant completament nua en una primera versió de La mujer y el pelele, la novel·la del 1899 de Pierre Louÿs que més tard Luis Buñuel adaptaria a Ese oscuro objeto de deseo (1977). En canvi, la Montenegro que projecta el franquisme és la d'una jove falangista completament tapada a Rojo y Negro (1942). En aquest film, el personatge de Montenegro, Luisa, està enamorada d'un roig i patirà una violació “evidentment el·líptica” quan la detenen i l'envien a una txeca. Acabarà afusellada i l'enamorat, redimit, mort en un tiroteig. “L'alegria que es projectava a les pel·lícules italianes de l'època, la picaresca, el caràcter llatí, és el que a Espanya s'apaga totalment”, conclou Xavier Pérez. I la que podia haver estat una hipotètica sex symbol del cinema franquista, Conchita Montenegro, en plena potencialitat es retira: es casa en segones núpcies amb el diplomàtic franquista Ricardo Giménez-Arnau; a diferència de les dives italianes que s'imposen, Conchita Montenegro fa mutis.

El nazisme, que havia vist com la gran actriu del cinema alemany Marlene Dietrich marxava als Estats Units, té dos ideals femenins, explica el professor Xavier Pérez: per una banda, “l'exaltació del cos nu, no eròtic, sinó l'ideal ari al marge de la vida sentimental, com el que projecta Leni Riefenstahl a Olympia (1936)” i, per l'altra, un segon imaginari femení propi de la bellesa nòrdica, “rosses impol·lutes, heroïnes àries i bucòliques i de rostres idíl·lics”. L'actriu emblemàtica del nazisme, Kristina Söderbaum, nascuda a Suècia, va protagonitzar la pel·lícula insígnia El jueu Suss (1940). “Si és un drama, hi ha agressió i aquestes heroïnes pures, si han estat violades, acaben suïcidant-se; són pelis molt racistes, el contingut eròtic s'escapa.”

Un dels punts de contacte de les tres cinematografies és el mirall amb Hollywood. I en la còpia del model s'escolen els elements de gran sensualitat, recalca Núria Bou. “No cal veure un pit, sinó un primer pla d' Imperio Argentina quan es posa a cantar.” Recorda que el públic tenia clar que eren sensuals i “no només en les portades de Primer Plano”. És amb la cançó, però, que la folklòrica “se situa en l'espai i es fa mirar perquè decideix que vol ser mirada”. Núria Bou ho diferencia dels cossos femenins només pensats per a la mirada masculina: l'actriu espanyola es reivindica com a potencial eròtic mentre canta. Xavier Pérez hi afegeix altres motius visuals importants en el pla com ara la boca i les dents blanques o el context del pati andalús enreixat que suggereix la idea d'encobriment, el desig reprimit i amagat.

El grup de recerca
La recerca d'‘El cos eròtic de l'actriu sota els feixismes: Espanya, Itàlia i Alemanya (1939-1945)' va començar el 2014 i s'enllestirà el 2017. Núria Bou i Xavier Pérez lideren el grup d'investigadors de la UPF Jordi Balló, Manuel Garín, Gonzalo de Lucas i, a València, Juan Miguel Company (UV) i Alejandro Montiel (UPV). L'equip de treball: Albert Elduque, Carlos Losilla, Gino Frezza de la Universitat de Salerno, Raffaele Pinto (UB) i Vincenz Hader de la Universitat de Frankfurt, Margarida Carnicé i Endika Rey.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]