Música

Crònica

porta ferrada

Un cel islandès

Les composicions d’Òlafur Arnalds són minimalisme orquestral que empelta amb la natura nòrdica

La melancolia la va deixar per al final, en un reclamat i únic bis, la cançó que Òlafur Arnalds va dedicar a l’àvia que feia escoltar Chopin, mentre berenaven, a l’adolescent que tocava la bateria en una banda de hardcore metal anomenada Fighting Shit. Les notes al piano, sol, que evoquen enyorança, amb subtils crescendos, però amb un mut final, és el tribut a la persona estimada i al seu pòsit musical, il·luminant l’obscur, que cada tarda s’acumulava; un record que l’islandès Òlafur Arnalds reviu en cada concert.

Deixant de banda aquest final delicat però apesarat, el músic va complaure el públic del Festival de la Porta Ferrada , divendres, amb el seu repertori musical atmosfèric, generador d’ambients. Si cal buscar etiquetes, Òlafur Arnalds, que l’any passat va actuar al Sónar, transita per la clàssica contemporània, l’electrònica i el post-rock. En podem dir música d’ascensor o per escoltar mentre s’escriu aquesta crònica. És música per al silenci. Acompanya i evoca, com si l’absència de la veu, una sirena protagonista i seductora que distreu l’oient, ens fes adonar del poder sonor de les creacions instrumentals, de la força per a la imaginació, i en el cas de les composicions d’Òlafur Arnalds, un minimalisme orquestral que empelta directament amb la natura, amb els paisatges nòrdics, de llacs, neus i geleres. Un cel islandès.

Al principi del concert, després de la introducció, pausada i sigil·losa, Òlafur Arnalds va jugar amb el públic, convidant-lo a cantar una nota, allargant-la. “La gravaré i després la utilitzaré com a base per a la pròxima cançó”, va explicar el músic, que estava acompanyat a l’escenari per tres violins, una violoncel·lista i un bateria. La gran estrella de l’orquestració era Straus, un software que permet afegir el so de dos pianos automatitzats a la melodia que està tocant. Efectes que contribuïen a endinsar-se en un món particular o allunyar-se’n. D’enlairar el vol com a Brot o la sonoritat d’un nou inici amb Only the Winds. En certs moments, al llarg de la presentació del disc re:member , l’atenció absoluta que aconseguia crear Òlafur Arnalds amb composicions que, a diferència del bis, evocaven imatges de cels clars i núvols blancs , evidenciava encara més el soroll extern d’una nit d’estiu al port de Sant Feliu de Guíxols. Un concert a l’aire lliure propicia aquestes contrastos; al final és pòsit com quan Chopin sona i els teus peus ballen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

obituari

Mor als 63 anys Laurent Cantet, Palma d’Or de Canes per ‘La classe’

París
CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona