Ni bucòlics, ni incomparables

El Bòlit presenta en Temps de Flors una reflexió col·lectiva, crítica i oberta sobre el paisatge

Tal com va destacar Rosa Pera, Paisatge? és un projecte que connecta perfectament amb un dels eixos vertebradors del Bòlit: la «forta implicació amb el seu context». L'exposició inaugurada ahir al Bòlit-La Rambla / Dadespai és la primera part del projecte, que es complementarà a partir del 10 de juny amb les propostes sonores i audiovisuals sobre els paisatges interiors que mostraran al Bòlit-Sant Nicolau la texana Pauline Oliveros (Houston, 1932) –figura cabdal en el desenvolupament de la música electrònica i experimental– i la seva còmplice de somnis i recerques Ione (Washington DC, 1937). Els dos espais de Paisatge? es podran visitar fins al 29 d'agost.

L'alemany Nico Baumgarten (1981) i Alfonso Borragán (Santander, 1983) han coincidit sense cap premeditació, amb treballs molt diferents, sobre el curs del riu Ter. El primer l'ha seguit des del seu naixement fins a la desembocadura, n'ha fet fotografies i ha establert una conversa amb el territori per constatar que «l'home marca la natura i, menys freqüentment, la natura marca l'home». Per obtenir imatges ocultes i efímeres del paisatge del Ter des del seu interior, Borragán ha construït petites «càmeres de terra» que ha repartit pel riu. Algunes estan a la disposició del visitant, perquè les trenqui amb dues pedres i deixi els fragments amb les impressions resultants sota una urna o se'ls emporti. Borragán va realitzar un taller sobre la construcció de les càmeres, a La Mercè.

Clara Boj i Diego Díaz (Múrcia, 1975) també reclamen la participació del públic, en aquest cas del més jove, a Hybrid Playground: un projecte que proposa estratègies de transformació dels parcs infantils en escenaris per al joc audiovisual. De fet, avui, demà i demà passat i tots els divendres fins al 27 d'agost es convida els nens i nenes a participar en un taller gratuït, al parc de la plaça de Catalunya i el dels Jardins de la Infància, perquè juguin a un videojoc a través d'uns dispositius adaptats mentre utilitzen els gronxadors i altres elements del parc. Cal inscripció: 972 427 627.

El gironí Lluís Sabadell i Artiga (1974) obre la seva proposta amb una frase contundent (El paisatge no existeix) que l'ombra del visitant fa desaparèixer. Sabadell presenta, per exemple, la imatge d'uns excrements de cavall envaïts per papallones blanques. «La naturalesa no distingeix entre merda i bellesa: tot ho aprofita.» L'artista també publica, amb la revista Bonart, el Manifest contra el paisatge, que recull textos de tècnics i científics, i que estarà també obert a través d'un blog a les opinions de la ciutadania.

Crítiques al nou decret de centres d'art

L'Associació d'Artistes Visuals veu amb molts recels el decret que elabora el Departament de Cultura per a la instauració d'una xarxa pública de centres i espais d'arts visuals. L'associació creu que el decret tindrà «un impacte negatiu sobre els artistes visuals». La xarxa «discrimina les iniciatives gestionades des de la societat civil», perquè «no distingeix entre centres d'art (dedicats a la difusió) i centres de producció.» Segons l'associació, el projecte fa una jerarquia «amb centres de primera (d'àmbit d'una vegueria), dels quals només poden existir nou, i la resta, que seran de segona o tercera divisió amb un àmbit comarcal i local». «Dins de la primera relació de centres de primera, un encara no existeix (Tarragona), dos ocupen espais en precari i esperen un edifici adient (Bòlit a Girona i ACVIC a Vic), el Canòdrom de Barcelona no té consorci format i l'edifici encara està en fase de rehabilitació, i Can Xalant (a Mataró) és un centre de producció.» Segons l'associació, la relació de centres de primera exclou alguns dels espais i iniciatives «més rigoroses i consolidades» com ara l'Espai Zero1 d'Olot, el Museu de l'Empordà i la Nau Côclea de Camallera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona