Cultura

El coronavirus ja fa estralls en grans noms de la música

Ellis Marsalis, patriarca del jazz a Nova Orleans, i Adam Schlesinger, del grup Fountains of Wayne, noves víctimes de la Covid-19

La inexistència, als EUA, de sanitat pública, fet agreujant

“Cal que ens preparem per a la mort, cada dia, de músics essencials que coneixem; des d’aquells dels quals només ens sona el nom fins a aquells altres que ens han canviat la vida. És la nostra nova realitat.” Ho advertia, ahir a Twitter, el musicòleg nord-americà Will Robin. I els decessos de noms, amb major o menor grau de rellevància, que han sucumbit durant les últimes hores al coronavirus no fan res més que donar-li la raó: Ellis Marsalis (patriarca del jazz a Nova Orleans, institució cultural nord-americana i pare de Branford i Wynton, que va morir dimecres als 85 anys per les complicacions d’una pneumònia provocada per la Covid-19); Adam Schlesinger (cofundador del grup de power pop Fountains of Wayne i autor de la peça central de la pel·lícula The Wonders, a qui la Covid-19 va guanyar dimecres la partida a Nova York amb només 54 anys); Wallace Roney (un dels trompetistes capdavanters del jazz contemporani, mort dimarts als 59 anys); o el veterà guitarrista –i col·laborador, entre molts altres, de Frank Sinatra i Nat King Cole– Bucky Pizarelli, víctima també del coronavirus als 94 anys. La pandèmia també ha posat aquests dies punt final a les vides de Manu Dibango (mite de la música africana, mort a París el dia 24), Alan Merrill (coautor d’I love rock & roll, popularitzada per Joan Jett, que va traspassar diumenge amb 69 anys), Mike Longo (un altre corredor de fons en l’escena jazzística, colpit mortalment pel virus la setmana passada amb 83 anys) i el cantant country Joe Diffie (de 61 anys i desaparegut diumenge passat, dos dies després d’anunciar a través de les xarxes que tenia la malaltia).

John Prine, un dels cantautors nord-americans més influents, es troba des de fa uns dies en estat “crític” (Joan Baez i Roger Waters, de Pink Floyd, entre moltes altres figures, li van dedicar afectuosos vídeos) i Jackson Browne advertia als més joves ara fa uns dies, poc després d’haver donat positiu en un test, dels “perills amb els quals s’enfronta el món en aquesta pandèmia”. Els símptomes del virus en l’autor de Take it easy, entre les primeres personalitats nord-americanes a revelar que tenia la malaltia, tanmateix, són lleus.

Sense cobertura mèdica

Que als Estats Units, on no existeix sanitat pública, molts músics, per molt que en les enciclopèdies se’ls qualifiqui de llegendes, no poden pagar-se assegurances privades és una realitat que, l’any 2005, va quedar ja al descobert amb l’huracà Katrina i que, ara, amb la crisi del coronavirus (Trump, dimarts, parlava d’entre 100.000 i 250.000 morts al país en l’escenari més optimista) pot tornar a quedar malauradament de manifest. “No poder accedir a una atenció sanitària és una mancança que, als Estats Units, pateix la majoria de la població”, assenyala Joan Anton Cararach, director artístic del Festival de Jazz de Barcelona i visitant habitual d’esdeveniments com ara els festivals de Nova Orleans i Newport. “Hem vist en molts músics que, si emmalalteixes, t’arruïnes. Jimmy Cobb –el bateria del Kind of Blue de Miles Davis!–, Kenny Burrell o Pat Martino han emprès aquests mesos campanyes per finançar-se tractaments mèdics, però la realitat és que aquesta desprotecció afecta tant músics com cambrers”, afirma. Tori Sparks, cantautora nord-americana resident a Barcelona, assegura tanmateix que la “desprotecció” dels músics no és únicament als Estats Units, sinó “a tot arreu”. “És cert que als Estats Units la gent que no té un cert nivell d’ingressos, siguin músics, professors o cambrers, no disposa de cobertura mèdica, però, d’altra banda, sí que hi ha línies d’ajudes a l’activitat econòmica que, ara, i aquí, els músics no estem tenint. Els músics, visquem als Estats Units o a Barcelona, sempre solem estar en una posició molt delicada.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
FESTIVAL DE CINEMA DOCUMENTAL

‘Faith’ guanya un DocsBarcelona en línia amb rècord de públic

Barcelona

Mor l’actor Quim Lecina

Barcelona

Filmin augmenta els subscriptors entre un 10% i un 15% des de l’inici de la pandèmia i les visualitzacions pugen un 70%

Barcelona

Festivals d’estiu: estat de la qüestió

barcelona / girona

Adeu al pinzell colorista i vital

Barcelona
EL LLIBRE

‘El crepuscle de la humanitat’

Exposicions

Aquell petit gran pas

Girona

Un milió als ateneus

BARCELONA
LA MÚSICA

Trenta anys de ‘Pa amb oli nacional’