Cinema

CINEMA

El cinema de l’absurd de Quentin Dupieux obre Canes

Amb un repartiment estel·lar d’actors francesos, encapçalat per Léa Seudoux, Vincent Lindon i Lou Garrel, Le Deuxième Acte enceta avui oficialment la 77 edició del Festival de Canes. Tenint present la trajectòria del seu director, Quentin Dupieux, que fa uns mesos va presentar a la Mostra de Venècia Daaaaaalí en consonància amb el seu afecte pel surrealisme, se n’espera una comèdia boja, imprevisible i pròxima a l’absurd, en què uns personatges, amb molts d’embolics entre ells, es troben en un restaurant al mig del no-res. Després del Annette, de Léos Caraz; Coupez!, de Michel Hazanovicius, i Madame du Barry, de Maiwenn, Canes sembla haver instituït que el film inaugural sigui una producció francesa que, a l’endemà mateix, s’estrenarà en multitud de cinemes de país. Una manera de donar suport sense complexos a l’encara poderosa i diversificada indústria cinematogràfica francesa, que es farà omnipresent en les múltiples seccions d’un festival que no para d’incrementar la seva programació amb una compulsió insaciable que fa que sigui inabastable.

D’altra banda, el festival, que fa anys que Thierry Frémaux dirigeix de manera imperial, també projectarà en la seva jornada inicial la primera part (tres hores i quaranta minuts d’un total de set hores) d’una nova còpia restaurada del Napoleó, d’Abel Gance: La grandeur de la France, cert, però també el llegat d’un dels cineastes francesos que han fet canviar el curs del cinema. Aquest nou Napoleó, film que cada cop durà més, forma part de la programació de Canes Classics, que per si sola mereixeria l’assistència al festival i dins de la qual es presentarà una còpia restaurada de Tasio, del basc Montxo Armendáriz.

Le Deuxième Acte, de Dupieux, es projectarà a la secció oficial, però fora de concurs, com també és el cas de dues pel·lícules que semblen destinades a un cert impacte comercial: Furiosa: A Mad Max Saga, cinquena entrega de la saga postapocalíptica dirigida per l’australià George Miller en què Anya Taylor-Joy encarna la jove Furiosa, personatge que va ser encarnat per Charlize Theron a Mad Max: Fury Road, presentada fa nou anys a Canes; i Horizon, An American Saga, el nou western anticolonialista de Kevin Costner amb el qual torna a la direcció cinematogràfica vint anys després d’Open Range. En aquest mateix apartat, també hi ha lloc, a més del film inaugural, per a rareses com ara la que protagonitzen dues estrelles, Cate Blanchett i Alice Vikander, del cinema mainstream: Rumors, en què el cineasta experimental canadenc Guy Maddin deu haver-se divertit imaginant com els líders dels estats que formen el G7 es perden en un bosc havent d’escriure una declaració sobre la crisi global.

A banda de la secció paral·lela Un certain regard, consagrada cada cop més a la revelació de nous cineastes, hi ha Canes Prèmiere (destinada sobretot a la promoció de produccions franceses) i les Sessions Especials, on tant es podrà veure, posem per cas, un homenatge d’Arnaud Desplechin (Espectateurs) al cinema com un nou documental de Sergei Loznitsa, La invasió, que aporta una testimoni de la resistència ucraïnesa davant de l’agressió russa. Potser arribarà a quedar ofegada amb tanta programació paral·lela, però se suposa que la secció oficial competitiva, que valorarà un jurat presidit per Greta Gerwig, encara té un pes. Allà hi serà, després de tants d’anys, Francis Ford Coppola amb un antic projecte finalment realitzat a costa de bona part del seu patrimoni: Megalòpolis, un film futurista que planteja dos models socials contraposats a propòsit d’un desastre que devasta Nova York. També hi serà el seu company generacional Paul Schraeder, també vinculat al “nou cinema nord-americà” dels anys setanta, amb Oh, Canada, sobre un cineasta documentalista que va desertar de la guerra del Vietnam. Un altre director veterà, el canadenc David Cronenberg, concursarà amb The Srouds, en què Vincent Cassel interpreta un home vidu que investiga per què es malmenen unes tombes.

Després de triomfar a la Mostra de Venècia i als Oscar amb Poor Things, el grec Yorgos Lanthimos presentarà a Canes Kinds of Kindness, on narra tres històries que, ambientades als EUA contemporanis, interpretades per uns mateixos actors (entre els quals Emma Stone) que hi encarnen personatges diferents en cadascuna.

Entre els directors francesos de la secció oficial hi ha Jacques Audiard, Michel Hazananvicius i Christophe Honoré, que aporta un homenatge a Marcello Mastroianni amb la implicació de la filla de l’actor, Chiara Mastroianni, fins arribar a assumir la identitat del pare: Marcello Mio.

El portuguès Miguel Gomes competirà per primer cop en la secció oficial, on tornaran l’italià Paolo Sorrentino, el xinès Jia Zhangke, l’anglesa Andrea Arnold i el rus exiliat Kiril Serebrennikov, amb la seva visió del controvertit escriptor i polític rus (Eduard) Limónov. Serebrennikov va escapar-se de la Rússia de Putin, però un altre director amb film a competició, Mohammad Rasoulof no podà assistir al festival perquè, recentment, ha estat condemnat a vuit anys de presó i a flagel·lació pel regim iranià.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.