cultura

La llum d'Ingmar Bergman sona al Palau

“És una música molt sensual, plena d'ambients i colors que van canviant.” Així defineix el director Ernest Martínez-Izquierdo la Laterna magica de Kaija Saariaho, una obra que presentarà per primer cop a Catalunya aquest vespre al Palau de la Música Catalana. Coneixedor a fons de l'obra de la compositora finlandesa, de qui ha dirigit diverses composicions arreu del món, Martínez-Izquierdo explica que aquesta en concret està inspirada en l'autobiografia homònima del cineasta Ingmar Bergman, que reflexiona, entre altres temes, sobre la importància de la llum. “En un dels paràgrafs parla dels diferents tipus, la fosca, la sensual, l'obliqua o la directa, i això és el que xiuxiuegen en un moment donat els músics de la secció de vent.” Segurament aquesta és una de les originalitats d'aquesta partitura, que, en la seva estrena, l'agost del 2009 amb la Philharmonie de Berlín dirigida per Sir Simon Rattle, va decebre l'autora. “Es veu que els músics no estaven contents d'haver de xiuxiuejar i ho van fer a desgana, i és un component complicat que requereix molta precisió.” En canvi, l'orquestra que la interpretarà al Palau, la Gulbenkian de Lisboa –amb qui el director barceloní ja va fer l'òpera Emilie de Saariaho– “té molt bona disponibilitat”. Atenció també a les sis trompes que representen el color vermell del film Gritos y susurros de Bergman.

El concert inclou altres al·licients de pes, com ara el retorn del pianista rus Nikolai Lugansky, que interpretarà el Concert per a piano núm. 2 de Rakhmàninov, un dels més apoteòsics del compositor, i finalment clourà la vetllada L'ocell de foc, d'Ígor Stravinsky, un dels ballets que va compondre per als Ballets Russos de Diàguilev que va sacsejar el públic parisenc en la seva estrena, el 1901. “Stravinsky funciona molt bé amb la Kaija, perquè els dos a la seva manera són impressionistes, una música que cerca la sensualitat i els colors, als antípodes del dodecafonisme, vaja”. L'exdirector de l'OBC tornarà al Palau el 25 de febrer amb la formació BCN216 amb un programa francès (Ravel, Falla, Stravinsky) que incorpora també una peça de Saariaho, l'Emilie Suite.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

còmic

El Manga Barcelona celebra 30 edicions amb un cartell de Naoki Urasawa

barcelona
ÒPERA

Ollé aixeca l’òpera de Xostakóvitx com a ‘thriller’ per empoderar la dona

BARCELONA
música

Ramoncín i Marky Ramone actuaran a La Mirona, que obrirà el curs amb el segon Mirorock

salt
Cultura

Mor als 43 anys el DJ i productor musical barceloní Víctor Palomo

música

Les festes de la Mercè homenatjaran Zeleste amb un gran concert

barcelona
cinema

‘Segundo premio’, d’Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez, lluitarà pels Oscar

Barcelona

Juls publica ‘Papallones’, el primer single del seu àlbum de debut

GIRONA
TEATRE

La Sala Beckett s’abona a la comèdia àcida

BARCELONA
Música

Marc Lloret: “El sector musical català s’ha rejovenit a l’escenari i a les oficines”

VIC