La Borsa
Més valors
Economia

Poma de Girona collirà un 12% més que l’any 2018

claus

Ho relacionen amb l’absència de glaçades, ventades i pedregades

La proximitat al Mediterrani i els Pirineus i la qualificació dels productors, elements decisius de l’èxit

Destaca la varietat golden amb una previsió de 26.250 tones
La producció gironina representa el 29% a Catalunya

La producció de la Poma de Girona serà aquest 2019 un 12% superior a la de l’any passat, el que representarà una collita de 87.180 tones. Aquesta xifre supera les 77.539 tones de recol·lectades l’any passat i les 79.300 que es van collir ara fa tres anys. Les dades les van fer públiques ahir els productors, en un acte que va tenir un marcat accent pedagògic, a la Fundació Mas Badia, de Canet de la Tallada.

El president de Poma de Girona, Llorenç Frigola, va explicar que aquest augment de la producció ve donat essencialment per l’absència de grans pedregades, episodis de vent i glaçades, el que explicaria les bones perspectives d’aquesta campanya. Frigola també va destacar que l’increment de temperatura, com ara una major concentració de nits càlides –que ha obligat a afrontar diversos episodis de calor extrema–, han afavorit que la poma sigui més dolça. Aquest increment de temperatura ha hagut de ser contrarestat pels mateixos productors.

Temps propici

El bon clima, doncs, és en gran part el que ha permès recuperar part de la producció de l’any passat, arran precisament de fortes pedregades, vent i glaçades. També ha ajudat el fet de poder avançar a la demarcació de Girona la collita entre tres i set dies en relació amb el 2018. Llorenç Frigola va explicar que aquest augment ha vingut “sobretot per les nits càlides” que s’han registrat durant els mesos d’estiu.

Aquesta collita, un any més, comença sota el gran paraigua de la indicació geogràfica protegida (IGP) Poma de Girona i acabarà a finals d’octubre. Els productors preveuen, segons Frigola, que totes les varietats conreades incrementin la producció.

La golden, l’estrella

Amb tot, es destaca especialment la poma golden , amb una previsió de 26.250 tones; seguida de la gala , amb 22.314, la granny smith (11.270) i les varietats vermelles (10.780). Aquestes serien les tres grans varietats per la qual és coneguda arreu Poma de Girona. Ara bé, la varietat fuji, que cada vegada s’està conreant més, s’incrementarà en un 39%, passant de les 6.699 tones produïdes l’any passat a les més de 9.300 previstes. En xifres absolutes, i és una dada força rellevant, la producció gironina representarà aproximadament el 29% del total de l’estimada al conjunt de Catalunya, que aquest any es preveu tancar amb prop de 300.000 tones, un 11% més que fa un any, quan es va registrar la pitjor collita dels darrers cinc anys. A Catalunya també es preveu un avançament de a collita d’entre tres i cinc dies.

LES XIFRES

39
per cent
és l’increment que es preveu en la varietat fuji, que passa de 6.699 tones el 2018 a 9.300 el 2019.
87.180
tones
són les que preveuen recol·lectar aquest 2019 els productors gironines de Poma de Girona.
300.000
tones
són les que es recol·lectaran aquest any a Catalunya, de les quals Girona aporta el 29%.

El gran repte d’adaptar-se al canvi climàtic

Els productors sota la indicació geogràfica protegida (IGP) Poma de Girona ho tenen clar: investigació i innovació . Dit amb altres paraules: modernitat i capacitat d’afrontar els reptes dels nous temps i, molt especialment, tot allò que té a veure amb la preservació de l’entorn, alhora que es busca millorar les varietats i, com és lògic, també la producció.

Volen ser un referent pel que fa a bones pràctiques, com ara anar reduint els fertilitzants químics, però a la vegada contribuir a lluitar contra el canvi climàtic. Estem parlant de prop de 80 socis productors que representen un total de 1.700 hectàrees productives distribuïdes entre les comarques del Baix Empordà, l’Alt Empordà, la Selva i el Gironès, que s’agrupen en tres empreses que produeixen i comercialitzen la poma: Girona Fruits (Bordils), Giropoma Costa Brava (Ullà) i Fructícola Empordà (Sant Pere Pescador).

Frigola va destacar que des de fa sis anys estan renovant –“un 10% anual”– les plantacions de pomes de la varietat gala. Els nous arbres es planten pensats perquè creixin “com una paret”. Això fa que “la poma absorbeixi el sol durant tot l’any”. En conseqüència, els compradors veuran que cada vegada la poma de Girona té més color i també és més dolça. Dins de l’adaptació per combatre el canvi climàtic, els productors també estan instal·lant xarxes per prevenir les pedregades i evitar danys pel vent. A més, han instal·lat un nou sistema de reg intel·ligent que permet estalviar un 25% del consum d’aigua.

La poma com a gran valor pedagògic de la vida sana

J. Trillas

“Una poma ho porta tot; la pela, que també ens aporta nutrients, és l’envàs, el que la protegeix. Quan menges una poma és molt diferent que un preparat industrial, carregat de sucres i amb envàs fet d’algun tipus de plàstic.” Així de clar es va expressar Llorenç Frigola, que ahir, i durant la presentació, va voler lligar la poma amb una vida sana que té en compte l’esport i, molt especialment, el jovent. De fet, en les presentacions de la campanya de la poma és un clàssic vincular-la a una tema, ja sigui la cuina o el gust, com en passades edicions. Aquesta vegada tocava una vida sana. I la proposta, encara que aparentment no tingui res a veure amb la poma, va ser l’ skateboarding o patinatge amb monopatí, un esport que consisteix a lliscar sobre una taula amb rodes i al seu torn poder realitzar diversitat de trucs.

Skatenergia , que té com a logo una poma, va ser l’encarregada de lligar-ho. Aquest és un projecte sorgit a Granollers sobre el món de l’skate que potencia la vida saludable. Els seus impulsors promouen bons hàbits d’alimentació i volen fer veure també que entrenar-se intensament no està renyit amb tenir estudis universitaris. Una idea del youtuber Francesc Boix i de Maria Plaza que vol trencar els estereotips que sovint envolten esports extrems i demostrar els beneficis que aporta seguir un tipus de vida saludable en aquest esport. Una manera de fer que representa a la perfecció Boix, un influencer skate que menja fruita, s’entrena i estudia una carrera universitària. Boix, que té més de 282.000 subscriptors al seu compte de Youtube i més de 34.000 a Instagram, promou el consum de fruita en els seus vídeos que té penjats a les xarxes socials.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

La Fira de Sant Miquel de Lleida manté l’aposta per la innovació

Acord per formar inversors privats

Girona

Les grans empreses gironines preveuen facturar un 7% més

GIRONA

Es clou sense acord la nova mediació a Iberia

barcelona

StockCrowd obre una ronda de 10 milions

Barcelona

Els afiliats a la Seguretat Social del sector turístic creixen un 5% a l’agost a Catalunya

barcelona

La Cerdanya i l’Alt Urgell lideren dos projectes de productes de proximitat

Puigcerdà

La mediació a Iberia acaba sense acord

barcelona

CaixaBank emet un bo en la línia dels ODS defensats per les Nacions Unides

barcelona