La Fórmula 1, un joc d'ous
L'ambient enrarit marca l'inici del 60è campionat del món
Els difusors dels Brawn, Williams i Toyota seran examinats avui
Si són acceptats, altres equips anuncien que protestaran
Ecclestone s'enfronta amb una amenaça de boicot
El títol d'aquest article pot semblar inadequat, fins i tot irreverent, però és el que defineix millor la situació que es viu dins el circ –ara sí que li escau aquesta paraula– de la fórmula 1 amb vista del començament, aquest cap de setmana, de la 60a edició del campionat del món. La situació semblava idíl·lica. Peter Wright, dissenyador l'any 1977 del primer wing car de la història (el Lotus 78 concebut per Colin Chapman), és qui ha redactat el nou reglament tècnic amb el qual la FIA ha propiciat el canvi més radical en la F-1 des que l'any 1983 van ser abolits els wing cars. Així doncs, tots els equips han hagut de crear els nous cotxes gairebé des de zero, amb la possibilitat de sorpreses que això comporta. Tot plegat, afegit a una pretemporada limitada a només 15.000 km de test per equip –distància que ningú ha pogut completar– i en la qual Williams, Toyota i, sobretot, Brawn, l'exequip Honda, han fet força més que una insinuació de superioritat.
Però, a banda de rodar molt ràpid, el que han fet aquests tres equips és esvalotar el galliner des del vessant reglamentari. Fa dues setmanes, Charlie Whiting –delegat tècnic de la FIA– va acudir als tests del Circuit de Catalunya i va donar per bons els difusors posteriors dels seus cotxes, tot i admetre que aprofitaven un buit en la reglamentació. Al principi d'aquesta setmana, va ser el president de la FIA, Max Mosley, que a més d'anunciar la marxa enrere en el polèmic nou sistema de puntuacions aprovat pel consell mundial del dia 17 d'aquest mes va manifestar una cosa tan ambigua com que els difusors en qüestió poden ser legals o no. Mosley va traslladar la responsabilitat als comissaris tècnics del Gran Premi d'Austràlia, que en les verificacions tècniques d'avui decidiran en un sentit o en un altre. Les conseqüències del veredicte són imprevisibles. Ahir, determinats equips, encapçalats per Red Bull, van començar a planificar una acció de protesta per si els difusors són confirmats com a correctes.
També avui a Melbourne, Bernie Ecclestone haurà d'explicar com pensa resoldre les seves diferències amb l'associació d'equips (FOTA) pel que fa al repartiment dels diners pels drets de televisió. Sense acord, els equips amenacen de boicotejar el GP d'Austràlia.
El paper de la FOTA.
Per això, no seria gens estrany que des de fora s'intentés desestabilitzar i erosionar aquesta associació. I qui sap si l'ambigüitat de Mosley en referir-se a la legalitat o no dels difusors aerodinàmics dels tres equips sota sospita d'il·legalitat, tenia com a objectiu originar els primers enfrontaments. Un risc que ahir va semblar esvair-se quan els equips van declarar que si aquest cap de setmana hi ha accions de protesta no tindran cap altra finalitat que aconseguir del poder esportiu una definició clara de les regles. Una altra acció interessant serà la reunió d'avui amb Ecclestone pel tema dels drets de televisió; la que el cap de setmana passat va mantenir amb Flavio Briatore, Ron Dennis i John Howett va acabar sense cap acord.