Educació

ensenyament

La segregació escolar posa en risc la cohesió social catalana

Un estudi alerta que el fenomen s’accentua als centres educatius

L’informe demana a l’administració que actuï per lluitar contra la desigualtat entre els estudiants

La Fundació Jaume Bofill i l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) van presentar ahir l’informe La segregació escolar, gran assignatura pendent a Catalunya: com millorar les polítiques de tria i assignació d’escola per combatre la segregació escolar a casa nostra?, un estudi que recorda que “la segregació escolar és un problema no resolt a Catalunya” que posa en perill la cohesió social i “la funció d’igualació d’oportunitats” de l’educació.

L’estudi avisa que, a Catalunya, la segregació escolar va més enllà de la que es dona als barris i pobles del país. Així, algunes escoles d’un mateix barri concentren els alumnes amb menys recursos socioeconòmics o procedents de la immigració recent, mentre que al centre del costat això no passa, tal com han denunciat recentment el Síndic de Greuges i altres estudis sobre el fenomen.

La segregació escolar té efectes negatius, no només per als alumnes directament afectats pel fenomen, sinó en els resultats globals del sistema educatiu del país. L’estudi assenyala que la concentració d’alumnes amb dificultats socioeconòmiques o procedents de la immigració en alguns centres estimula l’anomenat “efecte company”, que en entorns desafavorits fa que es reprodueixin les menors expectatives docents, l’escassedat de recursos familiars, l’absència de referents positius i altres factors que desafavoreixen la cohesió social.

Un sistema educatiu amb menys grau de segregació, en canvi, faria que les famílies no estiguessin tan pendents de la composició social a l’hora d’escollir escola i tindrien més en compte altres criteris com el projecte educatiu del centre i la proximitat. Els resultats globals del sistema educatiu –sosté l’informe– millorarien amb un model amb menys segregació.

Per revertir els efectes nocius del fenomen, l’estudi demana que l’administració intervingui en les polítiques de tria i assignació d’escola per regular els fluxos de l’oferta i la demanda de places escolars. Segons el director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, l’administració no ha dut a terme una política efectiva contra la segregació escolar. Per això, l’estudi insta a prendre mesures en aspectes clau com les zones escolars, l’admissió d’alumnes, les polítiques de quotes, el cost de l’escolarització i les polítiques informatives.

LA DATA

09.11.16
El Síndic
de Greuges va presentar el seu segon informe sobre segregació escolar a Catalunya.

Les principals recomanacions

Zones escolars

La supressió de zones escolars tendeix a crear segregació, així com les àrees petites en llocs amb elevada segregació. Cal apostar per zones escolars mitjanes.

Admissió d’alumnes

Allà on hi ha centres que poden decidir sobre l’admissió dels alumnes s’incrementa el risc de segregació. Cal promoure procediments d’admissió d’alumnes que s’apliquin de forma centralitzada per evitar pràctiques selectives.

Quotes

Les polítiques de quotes, per exemple d’alumnes amb necessitats educatives especials, equilibren la composició social de les escoles. L’estudi proposa promoure quotes màximes i/o mínimes “generoses”.

Cost escolarització

El fet que les famílies hagin de pagar part de l’escolarització fomenta la segregació. Calen ajuts segons la renda de les famílies.

Informació

Algunes accions informatives generen canvis en les preferències de tria de centre. Calen accions comunicatives específiques per a famílies vulnerables.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia