Salut

El SEM canviarà l'helicòpter per un model nou

El nou aparell, un Airbus H135, és més lleuger, veloç i pot volar de nit

El de Girona serà el segon que es posarà en marxa a l'àmbit de Catalunya, a principis de l'any vinent

El Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) ha començat a renovar la flota de quatre helicòpters medicalitzats que té a Catalunya, un dels quals té la base a l'hospital Josep Trueta de Girona. Es preveu que el nou aparell, un Airbus H135, estigui operatiu a començaments del 2017. Serà el segon que es posarà en marxa, després que ahir ho fes el del Parc Taulí de Sabadell (abans, amb base a Sant Cugat). I és que l'helicòpter medicalitzat de Girona és el segon amb més activitat de Catalunya. L'any passat, el de Sant Cugat va acumular 684 hores de vol i el de Girona, 499. En l'aspecte assistencial, aquestes hores de vol es van traduir en 843 intervencions, 278 menys que el de Sant Cugat (que en va fer 1.121) però per sobre de les 482 del de Móra d'Ebre i de les 331 del de Tremp. Els quatre helicòpters medicalitzats del SEM, que van començar a prestar servei entre el 2005 i el 2007, estan situats estratègicament, la qual cosa assegura una cobertura territorial a tot Catalunya en un radi d'acció de 20 minuts. Els aparells tenen quatre tripulants –comandant, copilot, metge i infermer– i fan dos tipus de serveis: atenció de pacients en el lloc de l'incident i trasllats interhospitalaris.

LA XIFRA

843
intervencions
va fer l'any passat l'helicòpter medicalitzat que té la base a l'hospital Trueta de Girona.

Adaptat per fer vols nocturns

L'Airbus H135 és un helicòpter medicalitzat superior a l'anterior EC 135 biturbina. Els nous helicòpters disposaran de motor Turbomeca Arrius 2B2Plus, que permet incrementar la velocitat, passant dels 259 als 278 km/h, aconseguint una velocitat de creuer de 260 km/h. Així mateix, s'incrementa el pes màxim en l'enlairament fins als 2.980 kg (abans, 2.910 kg). Els nous aparells incorporen pilot automàtic, navegació GPS Garmin 750 i aire condicionat, i estan adaptats per fer vols nocturns. Per volar de nit, però, cal adaptar els heliports i fer tot un seguit de tràmits que podrien durar mesos, segons fonts del SEM. S'ha actualitzat l'electromedicina que contenen els helicòpters, incloent-hi un nou equipament monitor, cardiocompressor i respirador d'última generació. És un aparell que s'adapta a les necessitats del pacient i facilita la feina dels professionals perquè, com que és més senzill i lleuger, permet arribar més de pressa al lloc de l'incident.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.