Societat

Tret de sortida a la nova comarca del Lluçanès

El govern ha aprovat avui el projecte de llei que vol donar resposta a una reivindicació històrica

El govern ha aprovat avui el projecte de llei per a la creació de la comarca del Lluçanès. Tindrà Prats de Lluçanès com a capital i inclourà vuit municipis més: Alpens, Lluçà, Olost, Oristà, Perafita, Sant Feliu Sasserra, Sant Martí d’Albars i Sobremunt. Com informa l’agència ACN, el Consell Comarcal s’haurà de constituir després de les eleccions municipals del 2027. Fins llavors, els municipis implicats hauran de crear la Mancomunitat de municipis de la Comarca del Lluçanès, abans del 31 de desembre d’aquest any.

Amb la creació de la futura comarca, l’executiu dona resposta a una reivindicació històrica i a un procés que va començar el 2010 i que culminarà amb l’aprovació definitiva de la llei al Parlament. Hi ha quatre municipis més que podien formar part de la comarca però han demanat quedar-ne fora, així ho han aprovat recentment als seus plens. Son Santa Maria de Marlès, Sant Agustí de Lluçanès, Sant Boi de Lluçanès i Sant Bartomeu del Grau. En cas que més endavant vulguin formar part del Lluçanès, hauran d’esperar-se fins al 2027 i iniciar llavors els tràmits que estableix la llei per demanar el canvi de comarca.

El text aprovat avui defineix el Lluçanès com un espai geogràfic natural de transició entre la Plana de Vic i el Berguedà que comprèn territoris de les comarques del Bages, del Berguedà i d’Osona. La capital de la nova comarca serà el Prats de Lluçanès, on hi haurà la seu oficial dels òrgans de govern.

Les futures lleis de pressupostos corresponents als exercicis de 2024 i fins al 2027 incorporaran una previsió relativa a l’assignació a la Mancomunitat de municipis per “garantir que disposi dels recursos necessaris” per treballar en la implementació de la comarca. Així, el 2024 tindran una partida de 200.000 euros, el 2025 de 250.000, el 2026, de 300.000 euros i el 2027, de 350.000 euros. Una vegada constituït el Consell Comarcal, es dissoldrà la Mancomunitat.

Per al govern, la creació de la comarca del Lluçanès “satisfà les reivindicacions territorials manifestades des de fa temps i també és una solució política i administrativa a la voluntat majoritària expressada en les urnes de constituir una entitat comarcal pròpia”. L’any 2010, dotze municipis de la zona van presentar a la Generalitat una sol·licitud per a la creació oficial de la comarca del Lluçanès. El 2015 es va dur a terme un procés participatiu entre els veïns perquè votessin si volien que el seu municipi s’integrés a la nova comarca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Interns d’un centre de justícia de Lleida pinten els seus somnis en un mural

Lleida

’Lo Caragolasso’ posa en marxa l’Aplec del Caragol de Lleida

barcelona

La pacient ingressada al País Basc té malària i no èbola

barcelona
el temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Jornades amb pocs canvis

Barcelona

Fins a 20 km de retencions a l’AP-7, tallada en sentit nord per l’incendi d’un camió a Vilobí d’Onyar

barcelona / Girona

Denuncien que el Primavera Sound cobra els periodistes per acreditar-se

barcelona

Crida als pagesos perquè llaurin tots els camps per prevenir incendis

LLEIDA

Un miner va alertar que havia caigut una pedra de 20 quilos hores abans de l’accident mortal a Súria

barcelona

Territori posa en marxa una nova línia de bus entre Figueres i el centre Logis Empordà

FIGUERES