Societat

Muralla tapiada

Patrimoni

El que havia de ser el passeig arqueològic de Barcelona, segons va anunciar amb tota la pompa l'Ajuntament, és ara per ara només un cul-de-sac subterrani que les previsions més optimistes estimen que serviran més per a activitats escatològiques que culturals.

Els edificis que està construint Sacyr Vallehermoso als terrenys de l'antiga estació de Rodalies de Renfe a l'Estació de França s'han enganxat a un tram de la muralla medieval, destapada precisament quan la constructora va començar les obres.

L'AVUI va denunciar el novembre del 2007 que l'empresa tenia intenció de construir damunt del baluard del Migdia de la muralla de Barcelona. Tres setmanes després l'Ajuntament va fer aturar els treballs i modificar el projecte per tal d'enretirar els edificis i salvar les restes.

El 10 de maig del 2008 l'alcalde Jordi Hereu va visitar els terrenys de Rodalies, on al costat del baluard s'havia descobert l'esquelet d'un vaixell presumptament viquing. La troballa va ser molt important perquè de vaixells del segle XIII se'n conserven només tres a Europa.

En l'eufòria de la troballa, es va dir aleshores que l'espai es convertiria en un passeig arqueològic. I es va constituir la comissió corresponent, formada per diversos departaments de l'administració, per vigilar que Vallehermoso mantingués a la vista la muralla. Deu mesos després d'aquell matí plujós, els tres edificis de Vallehermoso ja estan a punt de cobrir aigües, per dalt, i de tapiar del tot el baluard per baix.

En el punt més ample del passadís resultant hi ha només dos metres de separació entre la paret de contenció de l'aparcament i el baluard. Aquesta distància es va escurçant fins a enganxar la muralla amb els murs nous.

El cul-de-sac facilitarà que hi orinin els incívics, però servirà per a poca cosa més. Això pel que fa al cantó del baluard que mira cap a Montjuïc. El tram de muralla que mira cap a la Barceloneta ha quedat del tot tapiat pels edificis.

Tres baluards
El que va aparèixer sota els terrenys de Rodalies Renfe és tot el perímetre del baluard del Migdia i uns cent metres de la muralla del mar. Aquesta muralla es va començar a construir el 1527 i tenia tres baluards: el de Llevant, que estava a l'altura del Parc de la Ciutadella; el del Migdia, i el de Ponent, que estava enganxat a les muralles de les Drassanes. Aquest últim es va enderrocar al segle XIX.

La muralla es va iniciar sota el regnat de Carles V per contenir els atacs dels pirates. Abans d'aquesta muralla, davant del mar ja n'hi havia hagut una altra que es va fer en època de Jaume I. Però es va anar degradant i en fer el port nou en el seu emplaçament actual -la primera pedra es va posar el 1474-, va caldre aixecar una nova muralla.

El territori que ocupa la Barceloneta encara no existia al segle XVI, ja que bona part del barri actual va anar apareixent per l'acumulació de sediments marins. Els espigons del port van afavorir la sedimentació, que es van anar dipositant al votant de l'illot d'en Maians, que estava situat entre l'actual Pla de Palau i l'Estació de França.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.