Societat

Aparcament sincronitzat

El barri de les Corts de Barcelona assajarà un sistema de gestió de l'estacionament al carrer mitjançant les noves tecnologies

Els conductors podran saber, a través del mòbil, quines places lliures hi ha a la zona

Un sistema de sensors detectarà els punts disponibles

És una rutina fastiguejant que diàriament es repeteix en entorns urbans com ara Barcelona. Sigui al matí, a la tarda o a la nit, no és rar topar amb conductors que van fent tombs buscant, sovint infructuosament, una plaça d'aparcament al carrer que estigui lliure. Actualment, però, la tecnologia pot ser una aliada per estalviar-se aquestes situacions i, per exemplificar-ho, l'Ajuntament de la capital catalana ho assajarà en una àrea delimitada del districte de les Corts. Un projecte que s'ha emmirallat en les experiències d'urbs com ara Moscou, Los Angeles, Londres, San Francisco o Niça, i que és un graó més en l'aposta que està fent Barcelona per esdevenir un referent, a escala internacional, en l'àmbit de les ciutats intel·ligents (smart cities).

L'àrea on es farà la prova pilot queda dins del triangle que formen la travessera de les Corts, la Gran Via de Carles III i l'avinguda Sarrià. “Hem triat una zona de comerç i activitat empresarial per poder contrastar diferents usos”, comenta Antoni Vives, regidor de les Corts i tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà. El pla preveu instal·lar una xarxa de sensors a 500 places de zona blava –la majoria–, càrrega i descarrega i per a persones amb mobilitat reduïda. Els ginys, que estaran col·locats a terra, permetran detectar quan hi ha un cotxe aparcat i quan no. Aquesta informació s'enviarà a una plataforma de l'Institut Municipal d'Informàtica (IMI), on se centralitzarà i processarà. La darrera pota de l'assaig detalla com es farà arribar tot aquest cúmul de dades fins a l'usuari. Per això es crearà una aplicació per a telèfon mòbil ex professo, que possibilitarà que el conductor pugui consultar, en temps real, on hi ha estacionament disponible. “Volem posar les noves tecnologies al servei dels ciutadans, com fem en molts altres àmbits”, rebla Vives. A banda d'aquesta voluntat de servei, la informació també servirà per elaborar patrons detallats sobre la mobilitat al districte, per determinar, per exemple, quins moviments de rotació hi ha a la zona blava. El període de prova d'aquest sistema serà de nou mesos, i després s'avaluaran els resultats i es decidirà si el sistema és viable i s'implanta a altres punts de la ciutat o, per contra, passa a dormir el somni dels justos.

L'Ajuntament de Barcelona tot just ha tret ara a licitació el concurs per adjudicar el projecte a raó de 140.000 euros i, per tant, encara no es pot establir un calendari d'execució més o menys afinat. S'espera, però, que es pugui començar enguany. El que sí que estableixen les bases és que l'empresa que es faci càrrec del contracte és qui haurà de desenvolupar l'aplicació de mòbil per accedir a la informació. A banda de determinar la ubicació de l'usuari, aquest programari també l'haurà d'informar sobre quina és la plaça d'aparcament lliure que en aquell moment té més a prop.

Pel que fa als sensors, no podran sobresortir de l'asfalt però hauran de ser visibles. També hauran d'aportar dades, sigui de tota l'àrea on es farà l'assaig o punt per punt, sobre les hores d'entrada i sortida de cada cotxe, entre d'altres.

Una escola amb dispositius intel·ligents a Viladecans

L'escola Enxaneta de Viladecans, que va entrar en funcionament el curs passat, disposa d'una sèrie de dispositius intel·ligents que pretenen aprofitar al màxim els recursos energètics. Hi ha 394 plaques solars per escalfar l'aigua sanitària i sensors que regulen automàticament la llum en aules i lavabos. Una caldera de condensació d'alta eficiència aprofita el poder calorífic del vapor d'aigua que genera, cosa que aporta un rendiment extra del 107%. D'altra banda, el sistema de ventilació està dissenyat per recuperar el 50% de l'energia de l'aire que surt de les aules, de manera que l'aire dels passadissos s'escalfa amb el que surt calent de les classes i no cal tanta energia. L'escola aprofita l'aigua amb un sistema de lectura que permet un control a distància en temps real. Així es poden detectar possibles fuites i avaries i analitzar patrons de consum.

L'escola forma part de la Xarxa d'Innovació Educativa de Viladecans, creada per impulsar nous projectes d'escola digital. A banda de tenir pissarres digitals interactives connectades per fibra òptica, com la resta d'escoles, la comunitat educativa del centre es relaciona a través d'una plataforma educativa per internet. Això permet, per exemple, que els pares rebin avisos sobre les notes i l'assistència a classe dels seus fills, així com compartir agendes. L'escola també pretén potenciar la col·laboració del centre i les famílies amb les empreses locals i detectar oportunitats de negoci per a les companyies que treballen en el camp de les noves tecnologies.

r.m.b.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia