Osona/Ripollès

Quatre escoles d’Osona estrenen pla pilot contra la desafecció a Primària

Sis educadores treballaran específicament amb alumnes amb dificultats i les seves famílies. El projecte s’engega aquest dilluns i acabarà, com a pla pilot, a final del curs vinent, el juny de 2016.

Quatre escoles d’Osona comencen un programa pilot d’acompanyament a alumnes amb dificultats d’aprenentatge a Primària, que implicarà també una sessió de treball setmanal amb les seves famílies.

S’allargarà fins al final del curs vinent, el juny del 2016. Són les escoles La Sínia, de Vic; Fortià Solà, de Torelló; Mare de Déu del Sòl del Pont, de Roda de Ter, i Montjoia, de Sant Bartomeu del Grau.

El programa, que s’ha titulat “Enxaneta”, l’ha impulsat el Consell Comarcal d’Osona en col·laboració amb la UVic, des d’on s’ha fet el treball previ i s’ha dissenyat el recorregut pedagògic del projecte, en col·laboració amb les mateixes escoles.

L’objectiu és fer una tasca d’assessorament i tutela a alumnes davant dels primers indicis que es troben amb dificultats d’aprenentatge. Se n’han seleccionat vuit a cada escola, dels cicles inicial i mitjà de Primària.

Faran, en grups de dos, un reforç específic d’hora i mitja setmanal amb activitat dins i fora de l’escola, un cop acabades les classes. I un dia a la setmana, tot el grup compartirà trobada i treball amb les famílies.

“Volem intervenir davant la primera escletxa i treballar perquè no es faci grossa”, resumia la consellera comarcal d’Ensenyament, Mercè Puntí, que durant la presentació del programa es va mostrar convençuda del seu èxit.

Els perfils preferents són alumnes de segon i tercer de Primària, tot i que el ventall es pot ampliar a primer i a quart. “Enxaneta” neix com a pla pilot, però l’objectiu és que creixi. Ara ja hi ha més escoles interessades en la proposta, que es va començar a gestar fa dos anys.

Joan Collet, professor de Sociologia de la UVic i un dels responsables del projecte, va destacar com a factor clau del programa “que ens puguem anticipar a la desafecció de l’alumne que comença a viure i a veure l’escola com una cosa estranya”.

Un motiu determinant és la dificultat en lectoescriptura, que afecta de manera transversal totes les matèries “i que li comporta dificultats per seguir tant un enunciat de matemàtiques com de socials”. El segon element central és la mentoria, la tutela a través de la qual es farà el seguiment a l’alumne “però no només fent més deures i insistint en les dinàmiques de l’aula, sinó a través de l’acompanyament i el vincle”, va dir Collet.

Sis psicòlogues i educadores graduades a la UVic i amb formació específica per al programa, contractades pel Consell Comarcal, seran les mentores. “La seva feina serà determinant per valorar i millorar el projecte a mesura que avanci”, va dir Marcel Barjuan, professor de la Facultat d’Educació de la UVic, també responsable del projecte.

Tant ell com Joan Collet i Mercè Puntí van agrair la implicació de les quatre escoles per tirar endavant el programa, ja des del treball previ. Els suposarà, a partir d’ara, fer-ne el seguiment i valorar resultats.

La notícia completa a El 9 Nou


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.