Tres bancs hauran de cedir obligatòriament pisos a Salt
Són del BMN, Banco Santander i Banco Popular, que no han volgut donar-los voluntàriament
Aquesta setmana s'espera rebre tres pisos adquirits per l'Agència de l'Habitatge de Catalunya
El govern de Salt ha iniciat els tràmits per requerir a les entitats bancàries BMN, Banco Santander i Banco Popular (a través de la immobiliària Aliseda) que cedeixin pisos buits de la seva propietat que tenen al municipi. L'alcalde de Salt, Jordi Viñas, diu que es va demanar a aquestes i d'altres entitats la cessió voluntària per atendre les situacions d'emergència que té el municipi. Com que no han rebut una resposta positiva d'aquestes entitats, afegeix, iniciaran el procediment recollit a l'article 7 de la llei 24/2015 de mesures urgents per afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica. “El nostre objectiu és obtenir pisos per a la nostra gent i si les entitats no els volen cedir de manera voluntària, els hi obligarem”, explica Viñas.
Abans que els procediments donin els primers fruits, però, ja es podran resoldre alguns casos. L'Ajuntament rebrà aquesta mateixa setmana els primers pisos adquirits a través del dret de tempteig i retracte –amb càrrec a l'Agència de l'Habitatge de Catalunya– per destinar-los a lloguer social. La distribució d'aquests pisos es farà seguint els criteris de la taula d'emergència de l'habitatge municipal. Aquests tres pisos formen part del paquet de vint-i-sis que ja s'han comprat. El compromís és que les properes setmanes vagin arribant nous pisos.
Viñas atribueix el desencallament de la cessió d'aquests habitatges a les converses que va mantenir amb el Departament d'Habitatge al gener. En les trobades va reclamar-los també més suport per poder atendre en millors condicions els veïns que necessiten acompanyament amb relació a les seves comunitats, per detectar situacions de risc i resoldre conflictes. Aquesta petició s'ha traduït en una ajuda de 20.000 euros per contractar un nou professional per fer mediació.
Suport, anàlisi, mediació
Les seves funcions seran en quatre àmbits. Per una banda farà acompanyament i reconducció, quan calgui, als ciutadans que estiguin en situació d'exclusió social a fi de trobar una solució adaptada a les seves necessitats a la problemàtica de l'habitatge que estiguin patint.
Paral·lelament recollirà dades, les analitzarà i farà una diagnosi de la situació del parc de pisos i de les famílies en risc. Dins d'aquest àmbit estudiarà la situació ocupacional dels habitatges per buscar la millor via de regularitzar els pisos que ho necessitin. Serà també un enllaç entre les comunitats de propietaris i els nous veïns que s'hi integrin a fi de facilitar la relació i una millor convivència veïnal. Serà a través de mesures com informar els nous veïns de qui és el president de l'escala i els drets i deures com a veïns.
La nova figura dins l'organigrama de l'oficina d'habitatge, ha explicat el regidor responsable, Ferran Burch “servirà per oferir un servei més eficaç i reforçat, i ajudarà les persones reallotjades perquè tinguin un millor arrelament a la comunitat”.
Aquesta figura és de moment per un any —el període que cobreix l'ajuda de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya, però el consistori espera poder-la consolidar. L'oficina està endegant, a més, gestions per obtenir dues persones més dins del marc de plans d'ocupació per donar suport a l'oficina, sobretot a la responsable de mediació de conflictes.