Una associació de centres de reproducció assistida promou la selecció de sexe
El doctor Simón Marina, de la clínica Cefer, impulsa una iniciativa legislativa popular
La llei espanyola només permet triar el sexe per causes mèdiques
La llei espanyola de reproducció assistida del 2006 es considera una de les més avançades d'Europa. No obstant això, hi ha pràctiques, autoritzades en pocs països del món, que els experts van considerar que suposaven línies vermelles que no s'havien de creuar. Per exemple, la subrogació d'úter (o ventre de lloguer) o la selecció de sexe dels nadons sense causa mèdica, una pràctica que es considera una infracció molt greu. Set anys després, l'Asociación Nacional de Clínicas de Reproducción Asistida (ANACER), que agrupa alguns centres privats de l'Estat, ha iniciat una recollida de signatures per promoure una iniciativa legislativa popular (ILP) perquè s'autoritzi la lliure selecció de sexe dels fills.
El doctor Simón Marina, director del centre mèdic CEFER, amb seu a Barcelona, és el principal impulsor de la iniciativa i assegura que el seu equip “rep sol·licituds que responen a un desig molt fort, per exemple, de parelles amb tres fills del mateix sexe que busquen l'equilibri familiar”. Segons Marina, triar el sexe dels fills “és una opció personal que no afecta el bé comú”.
Dubtes ètics
La llei espanyola només permet seleccionar el sexe dels fills per evitar la transmissió de malalties congènites. Segons la doctora Montserrat Boada, cap de biologia del servei de reproducció de l'Institut Dexeus i membre de la Comisión Nacional de Reproducción Humana Asistida, seleccionar el sexe dels nadons “no generaria conflicte ètic en un país occidental com el nostre, on no hi ha preferències per cap dels dos sexes”, si no fos perquè, per fer-ho possible, caldria generar embrions que, tot i ser sans, finalment no serien utilitzats per la parella només pel fet de ser del sexe no desitjat. A més, segons Boada, el procés implica medicalitzar una dona sana, que no necessita tractament per quedar embarassada. Sense causa mèdica que ho justifiqui, la selecció de sexe esdevé una oportunitat de negoci.