Medi ambient

Medi ambient

La PDE demana una moratòria de les obres lligades al pacte de Rialb

L'assemblea exigeix alternatives al que considera un “transvasament” encobert cap a Barcelona

Reclama que “no es parli d'una obra de país”

La Plataforma en Defensa de l'Ebre (PDE) va rebre ahir l'escalf de les seves bases en la lluita contra el pacte de Rialb. La quinzena assemblea del moviment celebrada a Tortosa va definir les propostes del moviment social contra el que consideren “l'avançada d'un transvasament”. La PDE demana al govern català que ature provisionalment totes les obres de la conca de l'Ebre; en especial, aquelles que estan lligades als plans per abastir d'aigua una trentena de pobles de la Conca de Barberà, la Segarra i l'Anoia, on quatre municipis estan parcialment dins les conques internes catalanes.

L'assemblea va començar amb una performance en què diversos membres lligaven el nus antitransvasista, aquest cop flanquejat per uns cartells en què es podia llegir “Rialb” i “Barcelona”.

Un dels portaveus de la PDE, Joan Antoni Panisello, va posar en situació el públic de l'auditori Felip Pedrell: “Sabíem que el canal Segarra-Garrigues deixava les portes obertes a un transvasament cap a Barcelona.” Tot seguit va enumerar les demandes al govern català: “Demanem que es faci un estudi sobre la necessitat d'aigua que tenen aquests pobles, que es plantegen alternatives, que l'aigua del canal Segarra-Garrigues s'utilitze per al reg, que no es confronten territoris i que no es parle d'una obra de país.”

Mobilització al forn

Una altra de les veus de la PDE, Manolo Tomàs, va alertar que “el pitjor encara ha d'arribar”. Segons Tomàs, el Pacto Nacional del Agua que s'està maquinant entre la resta de comunitats autònomes establirà la connexió entre conques deficitàries i conques excedentàries, uns plans que, tal com es va alertar, preveuen revendre els sobrants d'aigua de l'agricultura entre comunitats de regants. “Denuncio públicament que, de les dues comunitats de regants de l'Ebre, la de la dreta ja s'està preparant per vendre aigua”, va avançar Tomàs, que va agrair que la de l'esquerra “no entri en el mercadeig de l'aigua”. En aquest sentit, el portaveu va demanar a les institucions i a la societat un “lobby ebrenc” i va ajornar una mobilització “per la situació política” del país. “Ens haurem de mobilitzar, però quan i on ho direm quan toqui”, es va disculpar Tomàs.

De Madrid a Brussel·les

En paral·lel, continuen oberts els fronts a la Unió Europea i al Tribunal Suprem, on la denúncia de la PDE va ser admesa. Manolo Tomàs va explicar que des de l'agost passat el govern espanyol té sobre la taula les demandes de la Comissió Europea de revisar el pla de conca de l'Ebre.

Sobre aquesta qüestió han fet arribar una sèrie de preguntes a la ministra de Medi Ambient –en espera, a més, de reunir-s'hi– i, en cas que no hi hagi resposta, lluitaran per forçar una compareixença al Congrés. Segons Tomàs, després d'haver treballat els “arguments mediambientals a Europa”, ara cal bastir un argumentari basat en la “supervivència econòmica del territori”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona