Infraestructures i serveis

Mobilitat

Menys col·lapses a Mataró Oest

Els nous accessos aconsegueixen reduir les retencions de trànsit en aquest punt de l'autopista

El conseller Josep Rull inaugura oficialment l'obra i la renovació de tots els pantalans del port

La posada en marxa dels nous accessos de l'autopista C-32 a Mataró han aconseguit reduir les retencions que fins ara eren habituals en aquest punt. En els dos mesos de funcionament, el col·lapse s'ha reduït més de la meitat, en concret un 52%, però també el nombre d'incidències, que ha baixat un 82% perquè hi ha menys cues. La subdirectora general d'Abertis, Anna Bonet, va explicar ahir durant l'acte oficial d'inauguració de l'obra que el nou ramal que connecta directament l'autopista amb el centre comercial i la zona de l'hospital de Mataró ha aconseguit canalitzar millor els vehicles i descongestionar la rotonda de la plaça França.

L'actuació, la més important que ha fet la Generalitat en matèria de xarxa viària a la comarca en molt de temps, havia de servir no només per garantir la fluïdesa del trànsit que amenaçava seriosament la seguretat d'aquest tram, sinó també millorar les connexions i facilitar als vianants el pas d'una banda a l'altra d'aquesta via ràpida amb la construcció d'una passarel·la que travessa per sobre de l'accés existent. Uns objectius que tant l'alcalde, David Bote, com el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, van destacar que s'han assolit amb èxit. “Hem aconseguit desencallar un dels problemes històrics de la ciutat”, va insistir a dir Bote, que també va assenyalar com, des de la Generalitat, s'ha sabut prioritzar la remodelació d'una infraestructura estratègica per al territori i de la qual se'n traurà el màxim profit. En aquest sentit, Rull va apuntar que amb l'actuació feta, que ha costat 7,2 milions d'euros, la ciutat reforça la seva posició de capital de comarca “més enllà del Maresme” perquè, entre altres accions, s'ha millorat la connexió amb l'autovia C-60 i, per tant, cap als dos Vallès.

Els pantalans del port

Aquesta, però, no va ser l'única estrena de la jornada, perquè Rull també va presidir la inauguració dels nous pantalans del Port de Mataró. Unes obres que el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, va admetre que arribaven tard, ja que van sorgir arran d'un accident que va tenir lloc el maig del 2015, quan es va enfonsar una d'aquestes passarel·les. Ara s'han renovat totes, i abasten els 1.080 amarratge i les seves instal·lacions associades. Una urgència que, segons l'alcalde, s'ha convertit en una oportunitat per posar al dia la infraestructura. Rull va anunciar que properament s'adjudicarà la redacció del pla estratègic del port, que marcarà les directrius de la instal·lació per al període 2016-2030. “Volem utilitzar els ports com una locomotora per generar activitat econòmica”, va ressaltar el conseller.

52
per cent.
En dos mesos de funcionament, les retencions en aquest tram s'han reduït en aquest percentatge.
58.403
vehicles.
Cada dia passen per aquest tram d'autopista tots aquests conductors.
3,6
milions.
És el cost de les obres per renovar els pantalans i les seves instal·lacions al port.
7,2
milions.
És la inversió que ha fet la Generalitat per a remodelar els accessos de l'autopista C-32 a la ciutat.

El canvi de model de la C-32, quan acabi la concessió

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va reiterar ahir que l'any 2021 no es renovarà la concessió de l'autopista C-32. “La idea és que les barreres de peatge, tal com estan concebudes actualment, desapareguin de Catalunya per anar cap a un nou model de gestió de la mobilitat”, va explicar Rull, que aposta perquè aquest nou sistema s'assembli més al que tenen en funcionament altres països europeus, com ara Suïssa o Àustria, anomenat eurovinyeta. Un camí que el conseller creu que s'ha de fer amb el consens de tots els grups parlamentaris, però també del món local i dels sectors socials i econòmics. Pel conseller, aquest nou model ha de permetre superar el doble greuge que viu Catalunya: un amb l'Estat, perquè paga més peatge, i un altre entre comarques, perquè n'hi ha que tenen més vies de pagament que d'altres. En aquest sentit, Josep Rull va anunciar durant la seva visita a Mataró que el govern català treballarà els sis mesos vinents per intentar tancar una proposta que serveixi per dissenyar un pla “ambiciós” respecte a aquesta xarxa viària que sigui “coherent, sostenible, harmònic i més just”. Rull, que ha evitat parlar de gratuïtat, confia que en aquest futur sistema de funcionament, que afectaria no només la C-32, al Maresme, sinó el conjunt de les carreteres catalanes, l'Estat no hi posi impediments. “El canvi és possible i explorarem a fons les actuals concessions perquè deixin d'existir un cop s'acabi la vigència”, va defensar el titular del Departament de Territori i Sostenibilitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.