La reducció d'un 15% de les taxes de navegació facilita l'objectiu de Ryanair d'operar a l'aeroport del Prat

La companyia aèria irlandesa de baix cost Ryanair admet que cada cop és més a prop la possibilitat de volar des de l'aeroport de Barcelona. El nou decret llei espanyol que regula el trànsit aeri permetrà un abaratiment del 15% de les tarifes de navegació aèria que les companyies aèries paguen a l'organisme aeroportuari Aena. A Barcelona, això representaria per a les companyies estalviar-se uns 40 euros per vol, sigui d'arribada o de sortida. Fonts del sector indiquen que Ryanair podria retardar l'estrena fins a la temporada d'hivern, quan falti poc per a l'inici de la rebaixa de tarifes, una de les reivindicacions més repetides per Ryanair en la seva estratègia pública per entrar en el mercat del Prat.

Ryanair ha començat, el darrer any, una estratègia pública de pressió a l'organisme aeroportuari espanyol Aena per preparar la seva arribada a l'aeroport de Barcelona. Amb l'inici de les operacions a Madrid, la companyia va trencar l'estratègia de no volar als grans aeroports europeus, on les tarifes i la logística encareixen molt més els costos que en aeroports secundaris. A Frankfurt, Londres, París i Roma, la companyia aèria continua volant a aeroports secundaris, molts dels quals situats a un centenar o més de quilòmetres de la capital. A Barcelona fins ara ha fet el mateix, concentrant els vols a Girona i Reus. Però a Barcelona hi ha un negoci local atractiu. El pont aeri diari entre la capital catalana i Madrid continua sent una de les rutes amb més trànsit del món i podria ser l'objectiu principal de Ryanair, que faria la competència directa a Iberia, Spanair i Air Europa. La companyia irlandesa va anunciar l'any passat la seva intenció de volar des del Prat, però va denunciar que si encara no ho havia fet era perquè les tarifes aeroportuàries espanyoles estaven entre les més cares d'Europa i perquè la companyia requeria facilitats pel que fa a l'embarcament i desembarcament de passatgers. Una de les claus del negoci de les companyies de baix cost és l'estada a terra dels avions el mínim temps possible, una opció que es fa molt més difícil als grans aeroports, més massificats. Però el darrer mig any algunes coses han canviat a Barcelona. Per començar, el trasllat de les grans companyies aèries a la terminal T1 ha alliberat molts espais i temps d'embarcament a la T2, que s'ha destinat sobretot a les companyies de baix cost.

Caldrà indemnitzar els antics amos a Reus

el punt

Una sentència del Tribunal Suprem ha donat la raó als hereus dels antics propietaris dels terrenys on hi ha l'aeroport de Reus, que segons això haurien de recuperar-ne la titularitat, si bé en la pràctica només els donarà legitimitat per reclamar una compensació. El jutge reconeix que el 1940 els terrenys van ser expropiats forçosament pel franquisme amb l'objectiu de fer-hi un aeròdrom militar, però des dels anys setanta s'anirien destinant també a ús civil, fins que el 1999 el Ministeri de Defensa va desafectar l'aeròdrom per desmuntar l'antiga base. A partir d'aquí, un total de 101 dels antics amos van portar el cas als jutjats en entendre que havia desaparegut l'ús en el qual l'Estat s'havia emparat per estalviar-se'n la compra. Després de diverses sentències en contra, segons explicava ahir el Diari de Tarragona, el Suprem finalment els ha donat la raó, i ha decretat que les finques s'han de retornar als antics propietaris, que en la pràctica ja han aclarit que no les reclamaran, però sí una indemnització «justa».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.