Infraestructures i serveis

Un mort cada tres dies

Els accidents de trànsit en carretera deixen 36 víctimes durant el primer trimestre

Un terç són de col·lectius vulnerables i la meitat es registren en cap de setmana

Els accidents a les carreteres catalanes han deixat un balanç de 36 víctimes durant el primer trimestre de l’any, el que representa un mort cada tres dies. La xifra indica una davallada d’un 28% respecte a l’any passat, quan hi va haver 50 morts en un inici d’any especialment negre a les carreteres. Cal tenir en compte que les xifres del 2018 inclouen l’operació sortida de les vacances de Setmana Santa. És per això que, tot i la davallada, el Servei Català de Trànsit (SCT) alerta que no s’ha de baixar la guàrdia i que cal conduir amb la màxima atenció i prudència per prevenir qualsevol incidència a la carretera.

Des de Trànsit fan especial incidència en un seguit de dades preocupants com ara l’important repunt del nombre de víctimes de més edat. Un terç dels morts són majors de 65 anys i la franja d’edat en què ha crescut més la sinistralitat és la de persones més grans de 74 anys, en què s’han registrat 9 morts, cinc més que l’any passat.

Òscar Llatje, coordinador de Seguretat Viària i Mobilitat del SCT, destaca que es tracta d’un col·lectiu especialment fràgil i remarca la importància de portar cordats els cinturons de seguretat, perquè en molts casos les víctimes eren acompanyants en un vehicle accidentat.

Un terç dels morts formaven part d’un col·lectiu vulnerable; 7 eren motoristes; 2, ciclistes i 3, vianants. En el cas dels motoristes destaca la reducció a la meitat del nombre de víctimes mortals, que l’any passat van ser 14, i a més ho fa tot i les setmanes continuades de bon temps que fan que més motos surtin a la carretera. Aquesta pot haver estat la causa que els accidents s’hagin concentrat durant els caps de setmana. De fet, hi ha hagut més morts en accident en diumenge, 12, que la suma del total dels registrats entre dilluns i dijous, que en són 10. Del total dels 36 morts, 26 s’han registrat de divendres a diumenge i gairebé la meitat dels accidents han tingut lloc en horari de tarda.

La distància amb les vacances de Setmana Santa i la bonança meteorològica han disparat la sinistralitat sobretot al mes de març, en què el nombre de morts, 18, és el mateix que el de la suma dels mesos de gener i febrer.

Víctimes a les carreteres

Pel que fa als vianants, la xifra s’ha reduït sensiblement però no desapareix, tot i que, segons Llatje, “no n’hi hauria d’haver perquè parlem de carreteres”. Les xifres facilitades ahir pel Servei Català de Trànsit són un balanç de la sinistralitat a les carreteres, però no comptabilitzen ni víctimes mortals ni accidents en nuclis urbans, perquè, segons expliquen, aquestes dades triguen més temps a processar-se. Ole Thorson, vocal de l’Associació per a la Prevenció d’Accidents de Trànsit P(A)T, lamenta que no es puguin conèixer al mateix temps les dades globals. “Els morts en carretera només són la meitat del balanç total i aquesta xifra dona la sensació que la situació és millor del que en realitat és.”

Tot i aquesta crítica, el P(A)T és fa una lectura positiva de les dades. “Després d’anys amb una tendència a l’alça és una bona notícia que les xifres de sinistralitat baixin”, destaca Thorson, que, tot i així, remarca l’increment dels accidents en cap de setmana “després d’anys d’equilibri entre laborables i caps de setmana”.

Les dades per demarcacions mostren una reducció notable dels accidents a les comarques de Barcelona, on en aquest trimestre s’han registrat 9 víctimes mortals enfront de les 23 del mateix període de l’any passat, i a les de Girona s’ha passat de 7 a 6 morts en aquest primer trimestre. Les xifres no són tan positives pel que fa a les demarcacions de Lleida i Tarragona, que, segons coordinador de Seguretat Viària i Mobilitat del SCT, és on cal centrar els esforços a partir d’ara, sobretot a l’entorn dels desplaçaments relacionats amb les vacances de Setmana Santa. En el cas de Lleida, l’increment del nombre de víctimes és de prop d’un 17% i a Tarragona el nombre de morts, 14, és el mateix de l’any passat i coincideix també amb la xifra registrada l’any 2010.

Entre les causes més freqüents dels accidents no hi ha el mal estat de les carreteres, segons indiquen fonts de Trànsit. Els principals motius són distraccions al volant, excés de velocitat o haver consumit alcohol o altres substàncies que afecten la conducció segura.

L’Associació per a la Prevenció d’Accidents de Trànsit insisteix en la necessitat de reduir la velocitat a l’interior dels nuclis urbans com a mesura per evitar atropellaments. “En zona urbana caldria restringir la velocitat als 30 quilòmetres per hora”, manté Ole Thorson, que argumenta que la meitat de les persones que hi ha als carrers són vianants i “caldria garantir que no seran atropellats”. Lamenta que fa quinze anys que fan la mateix demanda a la direcció general de Trànsit i encara no han obtingut cap resposta. Pel que fa a l’estat de les carreteres, indica que queda feina a fer, però sobretot apel·la al respecte dels límits de velocitat i al sentit comú dels conductors per evitar accidents, i sobretot a extremar la prudència i mirar d’evitar distraccions al volant que poden tenir resultats fatals.

LES FRASES

Es referma la tendència de l’any passat i es dobla el nombre de víctimes majors de 74 anys
Òscar Llatje
Coordinador de seguretat viària i mobilitat del SCT
Cal que s’unifiquin les dades d’accidents, perquè els morts en carretera només són la meitat del total
Ole Thorson
vocal de l’associació per a la prevenció d’accidents de trànsit

Campanya per evitar els atropellaments

El Servei Català de Trànsit fa aquesta setmana una campanya preventiva de protecció i control dels vianants en l’àmbit urbà. La campanya, coordinada amb les policies locals de diversos municipis de Catalunya, té com a prioritat evitar els atropellaments. Per aquest motiu se centra a combatre tant els comportaments dels conductors que posin en perill la seguretat dels vianants com les conductes antireglamentàries o no segures d’ells mateixos, com per exemple encreuaments incorrectes. S’incideix també en la detecció d’infraccions relacionades amb el fet de no respectar els i els passos de vianants. És la primera campanya d’aquest tipus que es du a terme aquest any i se n’ha programat una segona durant el mes de setembre. L’any passat, 17 vianants van perdre la vida a les carreteres i autopistes catalanes, 12 més que l’any anterior. Es per això que el SCT insisteix a recordar a aquest col·lectiu que, si inevitablement han de circular per carretera, ho facin amb la màxima atenció i respectant les normes de seguretat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona