Infraestructures

La carretera amb més inauguracions des del 1993

El projecte de la C-25 va començar a esbossar-se el 1986, i es van arribar a fer 12 estrenes parcials fins al 1997

El projecte de l'eix transversal és segurament el que té una proporció més elevada d'inauguracions de la xarxa viària catalana. Des del 1993, quan es va obrir el primer tram entre Anglès i Santa Coloma de Farners, a la Selva, i fins al 12 de desembre de 1997, amb l'estrena del tram entre Vic i Santa Maria d'Oló, es van acumular fins a dotze inauguracions parcials. La carretera ja havia estat planificada fins i tot en l'època de la Generalitat republicana, i s'havia convertit en una reivindicació permanent per millorar les connexions a la Catalunya interior i entre les comarques gironines i lleidatanes. Fins aleshores, s'havien de fer per carreteres secundàries o passant per Barcelona.

Els successius governs encapçalats pel president Jordi Pujol van fer d'aquesta una de les obres més emblemàtiques. El 1986 es va començar a estudiar possibles traçats. El definitiu es va definir el 1989. Llavors es van redactar els projectes, i el 1991 van començar les obres en el tram entre Girona i Vic.

Des del mateix moment de la inauguració ja va quedar clar que la via quedaria petita en alguns trams, un fet que es va confirmar ràpidament a causa, sobretot, del'alt percentatge de camions que hi van circular.

LA DATA

12.12.1997
és quan es va
inaugurar el darrer tram de l'eix transversal, entre Vic i Santa Maria d'Oló.

LA XIFRA

70.000
milions de pessetes
va costar la construcció de l'eix transversal, una mitjana de 343 milions per quilòmetre.

Evolució del trànsit

El trànsit de vehicles a l'eix transversal –com a bona part de les carreteres– s'està reduint els últims anys a causa de la crisi. El 2010 va començar a baixar la intensitat mitjana diària de trànsit en tot el recorregut, i el 2011 va acabar amb 9.726 vehicles diaris, gairebé una quarta part dels quals, camions. L'any de més trànsit va ser el 2007, amb 11.824 vehicles diaris, 2.700 dels quals, camions. El tram gironí és el que ha acumulat gairebé sempre més trànsit, seguit del tram entre Vic i Manresa. De Cervera a Manresa hi ha la meitat de vehicles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona