Infraestructures

L'Anoia Sud fa pinya per demanar millores a la B-224

Els municipis reclamen a la Generalitat el desdoblament de la carretera per reduir la sinistralitat i afavorir la instal·lació d'empreses

La via comunica Masquefa i Piera amb el Baix Llobregat i Igualada

A finals del mes de maig passat, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va visitar Piera amb motiu d'un dinar de militants de CDC a la comarca de l'Anoia. Es tractava d'un acte més de precampanya de cara a les eleccions del 26-J, però des de la localitat pierenca van aprofitar per exposar al conseller una de les reivindicacions més importants de la zona en els últims anys: el desdoblament de la carretera B-224.

Aquesta via és el principal eix de comunicacions per carretera a la zona de l'Anoia Sud i connecta Martorell amb Capellades, on enllaça amb la C-15, en direcció a Igualada i Vilafranca. Cada dia hi circulen al voltant de 20.000 vehicles, per sobre de la xifra que estableix la Unió Europea a partir de la qual recomana el desdoblament d'una via (12.000). A més, cobreix una zona amb una població de 40.000 persones distribuïdes entre sis municipis: Sant Esteve Sesrovires (Baix Llobregat), Sant Llorenç d'Hortons (Alt Penedès) i Piera, Masquefa, Vallbona d'Anoia i Hostalets de Pierola (Anoia).

Aquest volum de trànsit converteix alguns punts de la B-224 en uns dels més congestionats de la comarca i també en un dels trams on es registra el major nombre d'accidents viaris. Segons dades del Servei Català de Trànsit, des del 2006 fins ara hi ha hagut quinze víctimes mortals i 63 ferits de consideració en 62 accidents greus registrats en aquesta carretera. Al trànsit lògic dels habitants dels pobles de la zona s'hi ha d'afegir el dels camions que es desplacen a les fàbriques dels polígons industrials de Masquefa i Piera. Gairebé al límit de la seva capacitat, la B-224 suporta ara mateix gairebé el doble de densitat de trànsit que fa vint anys.

Els municipis de la zona coincideixen a reclamar a la Generalitat el desdoblament de la via per acabar transformant-la en una autovia, davant també de la inacció del Ministeri de Foment pel que fa al quart cinturó en el tram entre Abrera i Masquefa. L'alcalde de Piera, Jordi Madrid (ERC), reconeix que “tenim problemes per establir una zona industrial per la mala comunicació” i posa com a exemple que les empreses “se'n van abans a Igualada” perquè la connexió és millor a través de l'A-2. Madrid creu que el desdoblament és necessari “per la promoció econòmica i la seguretat”, però lamenta que per ara no hi ha “cap compromís” de la Generalitat, perquè “no té diners”. El seu soci de govern a Piera, Josep Llopart (CDC), apunta que amb el desdoblament “es milloraria substancialment la comunicació i la competitivitat de la vila”. Aquesta intervenció ja ha estat anunciada pel govern, però ara per ara no hi ha projecte constructiu i en els pressupostos fallits de fa unes setmanes no s'hi feia cap menció. La darrera notícia al respecte és de fa un any i mig, del novembre del 2014, quan el Departament de Territori va portar a informació pública un estudi d'impacte ambiental d'una possible variant a la carretera actual entre Piera i Vallbona d'Anoia que no seria una carretera desdoblada, però que sí permetria eliminar el pas directe per l'interior dels dos nuclis urbans. Justament aquesta és l'altra gran reivindicació que es fa des de Piera, ja que el pas de la B-224 pel nucli urbà talla la trama urbana.

Després de Piera, Masquefa és el segon municipi més habitat de la zona i també reclamen una actuació urgent a la B-224. L'alcalde, Xavier Boquete, recorda que “pel 80% de la gent de Masquefa el seu trajecte és en direcció al Baix Llobregat” i que la situació de la carretera “ens frena el creixement de les empreses més petites, que necessiten el curt termini”. Per tot això (per la sinistralitat, les comunicacions i el creixement), l'Anoia Sud reclama urgentment intervencions a la B-224.

LA XIFRA

62
accidents de gravetat
s'han produït en aquesta via entre 2006 i 2016, amb 15 víctimes mortals i 63 ferits.

LA XIFRA

20.000
vehicles
es calcula que circulen cada dia per la B-224 en una de les carreteres més congestionades de l'Anoia.

Els empresaris continuen esperant el quart cinturó

Malgrat haver demanat millores (especialment el desdoblament) a la B-224, a l'Anoia Sud tampoc s'obliden del projecte del quart cinturó o B-40. Després que s'hagin reprès les obres al tram entre Abrera i Terrassa, s'està a l'espera que es facin passes endavant en el sector entre la mateixa localitat d'Abrera i Sant Sadurní d'Anoia, tot i que això encara no està ni en fase d'estudi. “Actualment, el ministeri es posa d'esquena a les necessitats del territori”, explica Blai Paco, president de la Unió Empresarial de l'Anoia (UEA) i que també creu que aquesta via és “fonamental” a nivell de comunicacions. En aquest sentit, apunta als beneficis que aportaria a Masquefa, on properament s'ha d'instal·lar una gran empresa de logística. Xavier Boquete, alcalde de la localitat, coincideix a destacar que “les perspectives de creixement passen pel quart cinturó” i que la connexió amb Abrera seria molt important, perquè ajudaria a descongestionar la mateixa B-224 i a millorar la comunicació amb el Vallès.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona