Infraestructures i serveis

Municipal

Barcelona completa el puzle de la nova xarxa de bus

La malla s'acabarà amb quatre noves línies a la tardor i vuit més un any després

L'Ajuntament injectarà 5,7 milions per culminar la reconfiguració, i descarta que una línia recorri la Diagonal fins que ho faci el tramvia

Quatre línies que s'estrenaran aquesta tardor i vuit més que ho faran la de l'any vinent completaran la nova xarxa de bus, la trama de línies d'alta capacitat abans coneguda com a xarxa ortogonal. Concebuda en època de l'alcalde Jordi Hereu, la va començar Xavier Trias i ara la culminarà l'executiu d'Ada Colau, que ha assumit les últimes fases del desplegament com la seva principal aposta en matèria de transport públic pel mandat, com va remarcar ahir la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal. Aposta que queda acreditada amb els 5,7 milions que el govern injectarà al projecte per completar-lo, una inversió no prevista inicialment.

La nova xarxa de bus està conformada per una malla de línies que travessen la ciutat en sentit mar-muntanya (vertical) o en sentit Besòs-Llobregat (horitzontal). Els bons resultats que fins ara ha tingut el desplegament justifiquen la convicció municipal. El conjunt dels autobusos de la capital catalana tenen una ràtio de creixement anual de passatgers d'entre un 4,5 i un 5%. Abans d'iniciar-se el desplegament, el 2012, portaven 640.000 passatgers diaris i ara, 720.000. Però l'augment el capitalitzen les 16 línies de la nova malla desplegades fins ara, que acumulen un increment mitjà de passatgers del 53% des que es van posar en servei i ja abracen el 40% dels usuaris del bus a Barcelona, segons va explicar la directora de la xarxa d'autobusos de TMB, Marta Labata. Un cop completada, la previsió és que la malla ortogonal, amb freqüències de pas d'entre 5 i 8 minuts en dia feiner i recorreguts molt més directes que la resta de línies, acapari el 60% de la demanda dels autobusos de la ciutat.

La fase final no preveu cap nova línia que recorri tota la Diagonal, com estava planejat quan la malla es va començar a desplegar el mandat passat. Ara l'aposta és pel tramvia i, fins que arribi, l'executiu no aplicarà “cap solució provisional”, va dir Vidal.

La reconfiguració implicarà també l'eliminació de 13 línies convencionals, substituïdes per les noves, i canvis en altres 13 de les ordinàries i en una de proximitat, a més de la creació de tres nous busos de barri: el 112, que anirà de Sant Genís al mercat d'Horta; el 133, que donarà servei entre Baró de Viver i la plaça Orfila, i el 191, amb un traçat que connectarà el barri de Congrés amb l'hospital de Sant Pau. El desplegament va lligat a l'ampliació progressiva de la xarxa de carrils bus i de canvis en la semaforització i mesures per garantir la prioritat de pas dels busos.

Un cop completat el puzle, Barcelona tindrà 97 línies de bus. Són 9 menys que el 2011, any previ a l'inici de la reconfiguració, però més eficients, insisteixen al govern municipal, de manera que en general es reduiran tant les esperes a les parades com el temps de viatge. 28 línies correspondran a la nova xarxa, que cobrirà el 65% del territori; 43 seran de les convencionals, i les 26 restants seran de busos de barri.

LA XIFRA

384
aportacions ciutadanes
es van fer durant el procés participatiu sobre el desplegament. 185 eren dubtes que van ser resolts i 41 van ser incorporades al pla.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona