societat
Oferta privada d’alta velocitat entre Madrid i Montpeller
Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) ha donat llum verd a un nou servei internacional de transport de viatgers en tren d’alta velocitat entre Madrid i Montpeller, amb parada a Barcelona. Aquest tren no serà operat per Renfe, perquè s’ha optat per l’empresa Intermodalitat de Llevant (ILSA), una filial de la valenciana Air Nostrum. L’objectiu és oferir un servei més barat i ràpid que l’actual, que és en mans de Renfe. De fet, segons indiquen, trigaria el 10% menys i permetria d’incrementar del 50% la freqüència entre Barcelona i la ciutat occitana.
Aquesta maniobra serà possible poc després de la liberalització del sector ferroviari aprovada per la Unió Europea el 2016 i en espera d’aplicar-se a l’Estat espanyol. Per aquest motiu, tot i la normativa europea, cap companyia ha pogut trencar el monopoli que exerceix de facto Renfe.
Air Nostrum podrà tirar endavant perquè el 20% de la distància total del recorregut s’efectuarà fora de l’Estat i la companyia també s’ha compromès a garantir que almenys el 30% dels passatgers tindran origen o destinació internacional. Per ara, la data d’inauguració del servei encara no està fixada.