Infraestructures

INFRAESTRUCTURES

Sabadell planteja un traçat menys agressiu per a la B-40

El consistori demana que es desplaci l'autovia entre 400 i 1.200 metres al sud per preservar bosc a Togores i la serra de Sant Iscle

Proposa ponts de menor impacte sobre el Ripoll i Colobrers, i més passos de fauna

L'Ajuntament de Sabadell ja ha aprovat les seves al·legacions a l'estudi informatiu del tram del quart cinturó entre Terrassa i Granollers, que plantegen un traçat amb correccions a l'entrada pel nord –preservar massa forestal a Can Bon Vilar i Ca n'Ustrell, d'acord amb l'Ajuntament de Terrassa– i en la sortida pel sud, mirant de minimitzar l'impacte sobre Togores i la serra de Sant Iscle.

L'alcalde, Manuel Bustos, i el tinent d'alcalde d'Urbanisme, Joan Carles Sánchez, van presentar ahir al matí el document municipal. Sobre els plànols, les diferències més destacades entre el traçat de Foment i la proposta sabadellenca fan referència al traçat sobre el riu Ripoll i els boscos del rodal. El consistori demana el desplaçament de la infraestructura cap al sud, uns 400 metres, perquè passi arran del bosc de Togores –i no pas pel nord de l'ermita, com en l'alternativa escollida pel ministeri–, i fins a 1.200 metres al límit municipal amb els termes de Polinyà i Sentmenat. En aquest punt, el traçat també passaria majoritàriament per camps de conreu, amb menys impacte sobre els boscos de l'entorn de la serra de Sant Iscle i les urbanitzacions de Can Canyameres i Pedra Santa, on bona part dels veïns s'oposen a la construcció de la B-40. Aquesta proposta també ha estat consensuada amb l'Ajuntament de Sentmenat.

Connectors ecològics

A banda del traçat, Bustos va explicar que han proposat alguns canvis en el viaducte sobre el riu Ripoll i el pont sobre el torrent de Colobrers per al vial d'enllaç amb la B-124. En el primer cas, plantegen substituir l'estructura de pilars múltiples per un viaducte singular sustentat sobre dos pilars i sostingut per tirants metàl·lics; i en el segon també proposen reduir a dos els cinc pilars de l'estructura prevista per Foment.

I pel que fa als connectors ecològics definits dins del pla territorial metropolità, el document defensa que s'ampliïn els passos de fauna a sota l'autovia, que als passos subterranis hi hagi llum a l'alçada de la mitjana i un mínim de tres ecoductes.

Amb aquest concepte es refereixen als falsos túnels per restaurar la cobertura vegetal de la infraestructura en aquells punts on passi deprimida en trinxera. Finalitzades les obres, la revegetació permetria restablir corredors verds a l'àmbit dels horts de Barata, restaurar el traçat de l'històric camí ramader de Ripollet a Castellar i unificar una massa forestal dividida a l'extrem est del terme municipal.

Les claus

Bustos deixa caure que Farrés també volia el quart cinturó

EMILI AGULLÓ

L'alcalde, Manuel Bustos, va aprofitar la roda de premsa per refermar el seu “sí al quart cinturó, però amb condicions” per mirar de convèncer els 2.000 detractors que diumenge es van manifestar pel centre de la ciutat. I de passada va llançar un dard enverinat als dirigents d'ICV que diumenge sostenien la pancarta contrària a l'autovia, en celebrar que la proposta de Foment s'ajusta força a les reserves de sòl “aprovades per unanimitat l'any 1993” pel ple municipal, quan Antoni Farrés –aleshores figura emblemàtica dels ecosocialistes– tenia l'alcaldia.

Per Bustos, la B-40 és “necessària” per relligar l'arc metropolità i, per això, més enllà de les al·legacions, eviten posar en dubte la tramitació ambiental que els contraris al quart cinturó, ICV, ERC i, fins i tot, el Departament de Medi Ambient han posat a la picota. L'alcalde va dir que no té “cap dubte” que els governs compleixen les seves lleis. I Sánchez va afirmar que el DPTOP, “l'administració competent” a Catalunya, no hi ha posat traves. L'alcalde tampoc va opinar si l'obra l'ha de fer Foment o la Generalitat amb recursos transferits pel ministeri, com reclamen ERC i ICV. Tant li fa, “sempre que la transferència dels recursos no sigui una proposta trampa per endarrerir-la”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.