Infraestructures

L'Estat deixa en suspens el peatge gratuït a l'AP-7 a Girona

Deroga el decret que bonificava les autopistes i permetia la llibertat en els moviments interns entre Sarrià i Salt

Es desconeix com afectarà la mesura

La caixa de sorpreses en què s'ha convertit el BOE viu ara un nou capítol que afecta les autopistes. Malgrat que ningú del govern de l'Estat va fer-ne cap anunci, el Butlletí Oficial de l'Estat canvia les regles de joc a les autopistes. Tant la Generalitat com les concessionàries van haver de descobrir pel seu compte que, sense cap mirament, l'Estat ha derogat l'article de la llei que permetia les bonificacions en els peatges de les autopistes estatals, recollit en un decret del 21 de gener de l'any 2000. Amb l'eliminació d'aquest decret, es queda sense base jurídica l'acord segons el qual els moviments interns de l'AP-7 entre les peatges de Girona Nord i Girona Sud eren gratuïts. També afecta la circumval·lació de Tarragona i els peatges de la B-30 al Vallès.

Gratuïtat per l'IVA

Segons el decret d'aleshores, l'Estat retornava a les concessionàries un 7% de l'IVA que recaptava a cada autopista. Llavors, cada concessionària va decidir d'acord amb el govern de quina manera beneficiava aquesta bonificació els usuaris. En el cas d'Acesa i l'AP-7 a Catalunya, es va resoldre eliminant el pagament dels moviments interns de les circumval·lacions de Girona, Tarragona i Barcelona.

Amb la derogació d'aquest decret, la gratuïtat en aquests trams queda en l'aire i sense cap base jurídica. Què passarà a partir d'ara és una incògnita. De fet, fins i tot es desconeix a partir de quan l'Estat deixarà d'abonar aquestes bonificacions. Ahir, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va admetre que ara estan estudiant què cal fer, i que l'Estat encara deu a la Generalitat les bonificacions de les seves autopistes del 2010, i que del 2011 la partida no es va ni consignar en els pressupostos. Això afectarà les bonificacions que ara aplica per recurrència, vehicles d'alta ocupació o els cotxes elèctrics. Pel que fa al cas de l'AP-7, que és de competència estatal, Recoder va afirmar que desconeix què passarà amb els trams de circumval·lació gratuïts, i que lluitarà perquè continuïn estant exempts de pagament.

Abertis, sorprès

Fonts d'Abertis van reconèixer també ahir la seva sorpresa pel que inclou el BOE, i van afirmar que estan “a l'expectativa” del que els pugui comunicar el govern estatal. Fonts de la concessionària van explicar que desconeixen quan entrarà en vigor la derogació del decret, però que ha de ser l'Estat qui els digui quina política han de seguir a partir d'ara amb aquests peatges i la supressió de la bonificació: “Nosaltres no podem fer més que aplicar el que ens diguin”, van afirmar. En tot cas, el que també queda clar és que si l'Estat no els retorna el 7% de l'IVA dels peatges de l'AP-7, aquests diners hauran de compensar-se d'alguna manera. De moment, encara no ha començat cap procés negociador.

LA DATA

21/01/00
és el dia
en què es va aprovar el decret que permetia la gratuïtat de l'autopista en la circumval·lació de Girona

LA FRASE

Les mesures posen en dubte l'actual sistema de bonificació dels peatges, i ara estudiarem què fer
Lluís Recoder
conseller del departament de territori i sostenibilitat

El cas de Girona, més complicat per l'N-II

El cas de Girona és encara més complicat per una excepcionalitat que ara mateix no sembla que hagi tingut en compte el govern de l'Estat. Segons el conveni entre el Ministeri de Foment i Abertis per a l'ampliació a tres carrils de l'autopista, es va acordar que la circumval·lació de Girona seria de quatre carrils per sentit per assumir així el desdoblament de l'N-II. A més, el tram gratuït s'ha d'allargar entre Fornells i Vilademuls, on es faran nous enllaços. També hi ha incorporat la sortida Girona Centre a Sant Gregori. Abertis està construint ara aquests nous enllaços, i ja ha acabat les obres del tercer i el quart carril. Segons el conveni, un carril és per a l'ampliació de l'AP-7 i l'altre per al desdoblament de l'N-II. Així s'evitava desdoblar la variant de Sant Daniel, una obra molt complexa, i es derivava bona part del trànsit per l'autopista. Si se suprimís la gratuïtat en aquest tram, es donaria la paradoxa que l'N-II tornaria a ser una carretera sense desdoblament en la circumval·lació de Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.