societat
Bicing, entre l’ampliació i la vaga indefinida
L’Ajuntament anuncia un increment de 1.000 bicicletes pel 2024
Els treballadors del servei confirmen una aturada a partir de dimarts
Crisi de creixement al Bicing, el servei públic de bicicletes de Barcelona. L’espectacular increment de l’us d’aquest tipus de vehicle ha portat l’Ajuntament a programar un increment de l’oferta i, a la vegada, als treballadors a plantejar un conflicte laboral, per millorar les seves condicions, i que portarà a una vaga a partir de dimarts vinent.
El Bicing ha arribat ja als 147.000 usuaris, amb un increment del 35% en els darrers quatre anys i això ha portat el consistori a replantejar una oferta a l’alça. Durant el 2024 s’ha projectat incorporar 1.000 bicicletes noves i 74 estacions. Les línies mestres del creixement és potenciar les bicicletes elèctriques i donar servei a barris de la ciutat amb molta demanda o escassetat d’oferta.
L’increment de l’us del servei ha generat tensió en la plantilla que ha plantejat una vaga per reivindicar un increment de sou –denuncien que el contracte amb les concessionàries suposa una congelació salarial de deu anys– i una millora del servei, amb més i millors vehicles, millor reparació de bicicletes i manteniment de les estacions i, per fer-ho possible en condicions, un increment de plantilla.
El Bicing registra 60.000 viatges al dia, amb punts que arriben als 66.000. El servei belluga 7.000 bicicletes, de les quals 4.000 són elèctriques i 3.000 mecàniques. Les 1.000 noves que hi haurà l’any vinent seran totes elèctriques.
Pel que fa a les noves estacions, 42 es posaran a l’Eixample i Sant Martí, on hi ha més demanda, 10 a punts allunyats del centre, com Ciutat Meridiana o la Clota, 14 a barris nous o en aquells on encara no hi ha estacions, com La Marina o Can Caralleu, i les 8 restants a Montjuïc, amb l’objectiu d’afavorir el desplaçament a la muntanya.
Pel que fa a l’anunci de vaga, aquest arriba després que el sindicat CGT hagi anunciat un fracàs de les converses de mediació dutes a terme a la conselleria de Treball. Els personal del Bicing avisa que durant els dies de vaga el nombre de bicicletes disponibles serà insuficient per poder garantir el bon funcionament del servei.
Per la seva part, la tinent d’alcaldia, Laia Bonet, subratlla que l’ampliaciació del servei prevista per l’any vinent, amb un cost de 2,8 milions, és l’exemple que “l’equip de govern segueix apostant pel creixement de l’us de la bicicleta”.