Educació

Educació

Suspès educatiu històric

El nivell en matemàtiques dels alumnes catalans ha retrocedit l’equivalent a un curs sencer entre el 2018 i el 2021, segons el darrer informe PISA

L’impacte de la pandèmia ha estat molt més pronunciat a casa nostra, i Catalunya recula en les tres matèries analitzades

També tenen mala nota indicadors qualitatius com el de ‘bullying’

El govern atribueix els mals resultats a una “sobrerepresentació” de l’alumnat immigrant

Els estudiants catalans se situen a la cua de l’Estat en comprensió lectora, només per sobre d’Andalusia, Ceuta i Melilla, i el seu nivell en matemàtiques ha retrocedit l’equivalent a un curs sencer. Són només dues de les desoladores dades del darrer informe PISA, que certifica que l’impacte de la pandèmia ha estat molt més pronunciat a casa nostra i el nivell dels estudiants ha caigut en picat. Concretament, Catalunya ha reculat –i molt– en les tres competències que aquest any analitza l’estudi: matemàtiques, ciències i comprensió lectora. Després de revisar els resultats de més de 700.000 alumnes de quinze anys de 81 països de tot el món, les proves indiquen que el nivell dels estudiants catalans està, en els tres casos, per sota de la mitjana de l’Estat espanyol i també del conjunt de països de l’OCDE, informa l’ACN. Respecte a fa una dècada, del 2012 al 2022, l’alumnat català ha perdut 24 punts en matemàtiques, 15 en ciències i gairebé 40 en comprensió lectora.

En competència matemàtica, Catalunya ha obtingut 469 punts, 21 menys respecte a les últimes proves, fetes el 2018, just abans de la pandèmia. És la puntuació més baixa des del 2006. En competència científica, l’alumnat català ha obtingut la pitjor dada des del 2003, amb 477 punts, 12 menys. En comprensió lectora, Catalunya també ha registrat la nota més baixa des del 2006 i s’ha situat en les últimes posicions de l’Estat, amb 462 punts. La davallada és encara més significativa si tenim en compte que el primer informe postpandèmia certifica que ha baixat el rendiment dels alumnes de gairebé tots els països analitzats, inclosos els de l’Estat espanyol. Per fer l’informe, s’ha estudiat el rendiment durant el 2022 de 2.000 alumnes catalans d’entre 15 i 16 anys de 51 instituts elegits de manera aleatòria.

En clau general, l’informe destaca que el nivell de la majoria d’estudiants ha baixat, però no es pot atribuir només a la pandèmia, informa Efe, ja que no s’ha pogut establir una relació directa entre el temps que van estar les escoles tancades i l’empitjorament del rendiment escolar. Els experts expliquen que, de fet, la caiguda de notes ha estat més suau allà on el sistema de classes online va funcionar millor i on els estudiants es van sentir més acompanyats pels seus professors. També destaca que hi ha un lligam evident entre els mals resultats dels nois i noies i els problemes per contractar professionals a causa de les condicions laborals del col·lectiu.

A escala global, els millors resultats en les tres àrees analitzades els han obtingut Singapur i el Japó. Tot i que no entra a valorar el debat actual sobre si cal reduir l’ús de la tecnologia a l’aula i prohibir l’entrada de mòbils personals, els experts de PISA han calculat en aquest informe que les distraccions a classe per l’ús de dispositius digitals suposa, només en el cas de les competències matemàtiques, una pèrdua en coneixements de tres quartes parts d’un curs escolar. L’estudi analitza també el benestar emocional de l’alumnat i indica que al conjunt de l’Estat el 6,5% dels estudiants de 15 anys declaren haver estat assetjats freqüentment. A Catalunya, el percentatge voreja el 9%, una xifra només superada per les Canàries, Ceuta i Melilla. També són preocupants altres dades qualitatives com ara la diferència entre el rendiment dels alumnes de l’escola pública i la concertada o el nivell entre els alumnes amb millors i pitjors resultats.

Ràtios massa elevades

El govern va atribuir ahir els mals resultats de Catalunya a una “sobrerepresentació” de l’alumnat immigrant a les proves. Així ho va afirmar el secretari de Transformació Educativa, Ignasi Garcia Plata, que va assegurar que un 24% dels alumnes examinats venien de fora, mentre que al conjunt del sistema educatiu català aquests estudiants representen un 15% del total.

Per la seva banda, la portaveu del govern, Patrícia Plaja, va voler fer una “crida a la tranquil·litat” perquè, sosté, la Generalitat està “treballant fortament per revertir la situació des de l’inici de la legislatura”. De fet, va precisar, les proves de competències que es fan a Catalunya anualment ja “assenyalen que aquest any començarem a revertir les dades, especialment en competències cientificotècniques i matemàtiques, que en surten més perjudicades”. L’oposició, però, va reclamar mesures urgents –JxCat demanarà la compareixença de la consellera d’Educació–, mentre que CCOO advertia que entre les causes dels mals resultats hi ha l’elevada ràtio d’alumnes per aula, que impedeix fer una bona atenció personalitzada, i la falta de recursos, sobretot als centres d’alta complexitat. Els socialistes van demanar “rellançar, refer i recompondre” el Pacte Nacional per l’Educació.

http://www.elpuntavui.cat/societat/article/5-societat/2362641-davallada-historica-de-catalunya-a-l-informe-pisa.html

2362641

38
punts
ha retrocedit la comprensió lectora dels alumnes catalans en la darrera dècada, del 2012 al 2022, segons el darrer informe PISA.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.