Economia

Es venen perfils del Facebook

Un grup australià comercialitza llistats d’usuaris de xarxes socials entre els seus clients empresarials

Les xarxes socials són una realitat cada vegada més consolidada en el nostre dia a dia. És difícil no conèixer algú amb perfil a Facebook, la xarxa amb més seguidors arreu del món (fins a 200 milions d’usuaris l’abril passat) o que tingui un compte creat a Twitter (una xarxa creixent que suma 32 milions de seguidors). Però de tota aquesta gent, de tots aquests perfils virtuals que hi ha penjats i connectats entre ells a la xarxa, ningú ha trobat encara la manera de treure’n profit més enllà de la inserció d’espais publicitaris als quals, segons estudis recents, la majoria d’internautes són immunes.

El que sí que sabem és que les empreses es deleixen per aconseguir arribar a aquest públic. I no és estrany: als perfils de les xarxes socials cada usuari explica els seus interessos, els seus gustos, el que li agrada i el que li desagrada, puntua, selecciona, valora, posa nota i fa notar les seves preferències. Per tant, és un material perfecte per trobar persones que compleixin les característiques del públic objectiu d’una campanya publicitària.

A partir del perfil d’un usuari podem deduir si aquest estaria potencialment interessat en el nostre producte. I si ho està, és possible que la majoria dels seus contactes també ho estiguin, ja que acostumen a tenir gustos i interessos similars.

Tirar d’aquest fil és el somni de moltes empreses, i no són poques les que ja han iniciat moviments per reclutar perfils de les xarxes socials afins als seus interessos. Gràcies a les xarxes socials es pot crear un segment de públic que sigui acurat i que pertanyi de forma molt específica al tipus de persona que una empresa busca.

A diferència de la publicitat tradicional, que envia el seu missatge de forma força massificada i que té pocs mètodes per afinar el tret cap al públic objectiu d’una campanya, a les xarxes socials hi ha prou informació per elaborar una llista de perfils del tot adient.

Amb aquesta idea, una empresa australiana anomenada USocial acaba d’inaugurar el primer servei de comercialització de perfils de Facebook i Twitter per a empreses. El que fa és buscar entre els usuaris d’aquestes xarxes socials els perfils que interessen els seus clients a través de recerques d’usos i interessos. Tot seguit faciliten a l’empresa la llista de les persones que coincideixen amb els seus requisits, i si la llista és validada, passen a adherir aquests perfils agregant-los al grup de l’empresa.

D’aquesta manera, la companyia té accés a tots aquests perfils i als seus contactes, els pot enviar missatges publicitaris i, de passada, augmenta la seva popularitat a les xarxes socials en créixer de cop i volta en nombre de seguidors. La jugada acaba resultant rodona.

Tarifes econòmiques
Entre les tarifes que ofereix actualment USocial el producte estrella és un paquet de 1.000 perfils per 87 euros, cosa que deixa un preu mitjà de 0,087 euros per perfil. La tarifa, força competitiva, fa que qualsevol empresa es pugui beneficiar d’aquest servei independentment del seu pressupost.

Actualment USocial té 150 clients interessats en aquesta nova tècnica que podríem anomenar de màrqueting social i en molt poc temps ha aparegut un altre grup amb aspiracions similars anomenat Hitwise, que ha ampliat els seus serveis d’estadística i anàlisi web amb perfils de Twitter.

Els que pateixen les conseqüències d’aquesta iniciativa són els usuaris de les xarxes socials, que si aquesta tècnica s’acaba popularitzant es faran un fart de rebre sol·licituds per agregar-se al grup de l’empresa x o l’empresa y. Com que aquests perfils són públics, no és necessari el permís de l’usuari perquè passi a formar part d’un d’aquests paquets de perfils a la venda.

D’aquesta manera, qualsevol que tingui un perfil a Facebook o Twitter es pot convertir involuntàriament en un producte amb el qual comercialitzi una empresa de màrqueting i esdevenir el blanc de missatges publicitaris.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.